محمد الريشهري

395

حكمت نامهء پيامبر اعظم ص (فارسى)

سخنى درباره آداب و احكام طبابت حرفه پزشكى ، از آن رو كه با جان ، ناموس و اسرار زندگى مردم سر و كار دارد ، علاوه بر مقرّرات اسلامى در همه حرفه‌ها ، داراى آداب و احكام ويژه‌اى است كه رعايت آن براى پزشك مسلمان ، لازم و ضرورى است . در اين جا اشاره‌اى كوتاه به مهم‌ترين آداب آن خواهيم كرد . 1 . احساس مسئوليت احساس مسئوليت ، از مهم‌ترين و اصلىترين آداب پزشكى است ؛ زيرا اين احساس است كه پزشك را به رعايت وظايف اخلاقى ، قانونى و شرعى خود در مورد درمان بيمار ، وادار مىسازد . امام صادق عليه السلام ، سخنى سختْ تكان دهنده درباره مسئوليت پزشك از مسيح عليه السلام نقل فرموده است : كَانَ المَسيحُ عليه السلام يَقولُ : إنَّ التّارِكَ شِفاءَ المَجروحِ مِن جُرحِهِ شَريكٌ لِجارِحِهِ لا مَحالَةَ . . . . « 1 » مسيح عليه السلام مىگفت : آن كه درمان كردن زخم زخم ديده‌اى را وا گذارد ، ناگزير ، شريك كسى است كه زخم را بر بدن وى نشانده است . . . . اين سخن ، متّكى بر منطق روشنى است كه نه تنها پيروان اسلام و مسيحيت ،

--> ( 1 ) . ر . ك : دانش‌نامه احاديث پزشكى : ج 1 ص 67 ح 31 .