محمد الريشهري

443

حكمت نامهء پيامبر اعظم ص (فارسى)

خشم خداوند عز و جل سخت است بر آن زن شوهردارى كه چشم خود را از غير شوهرش يا مردى كه بر او محرم نيست ، پُر كند ؛ زيرا اگر چنين كند ، خداوند همه اعمال [ نيك ] او را باطل مىگرداند و اگر ديگرى را به بستر شوهر خود راه دهد ، خداوند متعال حق دارد او را پس از عذاب دادن در قبرش ، به آتش بسوزاند . هر زنى كه [ از روى هوس ] از شوهرش طلاق خُلع بگيرد ، پيوسته مورد لعنت خدا و فرشتگان او و پيامبرانش و همه مردم خواهد بود و زمانى كه فرشته مرگ به سراغش آيد ، به او مىگويد : " مژده بادا تو را به آتش ! " و چون روز قيامت شود ، به او گفته مىشود : " با ديگر دوزخيان ، به دوزخ برو " . هان ! خداوند متعال و فرستاده او ، از زنانى كه به ناحق طلاق خُلع مىگيرند ، بيزارند . هان ! خداوند عز و جل و فرستاده او از مردى كه چندان بر همسر خود سخت گيرد كه از او طلاق خُلع بخواهد ، بيزارند . هر كس پيش‌نماز عدّه‌اى شود و در حاضر شدن [ به مسجد در وقت نماز ] و به جا آوردن قرائت و ركوع و سجود و قعود و قيام ، جانب اعتدال را نگه ندارد ( رعايت حال نمازگزاران را نكند ) ، نمازش به خود او باز مىگردد و از استخوان‌هاى ترقوه‌اش تجاوز نمىكند . منزلت او نزد خداى متعال ، همانند منزلت پيشواى ستمگر متجاوزى است كه صلاحيت [ رهبرىِ ] رعيّت خود را ندارد و فرمان خداى متعال را در ميان آنان بر پاى نمىدارد " . در اين هنگام ، امير مؤمنان على بن ابى طالب عليه السلام برخاست و گفت : اى پيامبر خدا ! پدر و مادرم فدايت باد ! پيشواى ستمگر متجاوزى كه صلاحيت رعيّت خود را ندارد و فرمان خداى متعال را در ميان آنان بر پا نمىكند ، چه منزلتى دارد ؟ پيامبر صلى اللّه عليه و آله فرمود : " او چهارمينِ آن چهار تنى است كه عذابشان در روز قيامت ، از همگان سخت‌تر است : [ يعنى ] ابليس و فرعون و كسى كه خودكشى كند و چهارمين آنها فرمان‌رواى ستمگر است . هر كس برادر مسلمانش نيازمند شود كه از او وامى بگيرد ، ولى او وامش ندهد ، خداوند در آن روزى كه نيكوكاران را پاداش مىدهد ، بهشت را بر وى حرام مىگرداند .