محمد الريشهري

379

حكمت نامهء پيامبر اعظم ص (فارسى)

پيامبر خدا ، پس از صدور فرمان حكومت مكّه براى عَتّاب ، درباره اهمّيت اين مسئوليت ، خطاب به او فرمود : اى عَتّاب ! مىدانى تو را بر چه كسانى گماشتم ؟ تو را بر مردمان [ شهر ] خداى عز و جلگماشتم ، و اگر براى آنان بهتر از تو سراغ داشتم ، او را بر ايشان مىگماشتم . بديهى است كه انتصاب جوانى 21 ساله به فرماندارى مكّه ، موجب رنجش خاطر و آزردگى بزرگان مكّه مىشد . پيامبر خدا ، براى پيشگيرى از اعتراض آنان ، در پايانِ نامه مفصّلى خطاب به مردم مكّه ، نوشت : كسى در نافرمانى از او ، به كمىِ سنّش استدلال نكند ؛ زيرا بزرگ‌تر ، شايسته‌تر نيست ؛ بلكه شايسته‌تر ، بزرگ‌تر است . عَتّاب بن اسيد ، تا آخر عمر پيامبر صلى اللّه عليه و آله ، فرماندار مكّه بود و در طول دوران مأموريت خود ، به خوبى از عهده اين مسئوليت بزرگ بر آمد . ج جوانى هجده ساله ، فرمانده نبرد با روميان پيامبر خدا ، در روزهاى آخر زندگىِ خود ، مسلمانان را براى جنگ با كشور نيرومند روم ، بسيج كرد . تمام افسران ارشد ، فرماندهان سپاه اسلام ، و بزرگان مهاجران و انصار ، در اين لشكر عظيم ، گِرد آمده بودند . براى فرماندهىِ چنين