محمد الريشهري

377

حكمت نامهء پيامبر اعظم ص (فارسى)

پيامبر خدا به مُصعب بن عُمَير كه جوانى كم‌سال و از حافظان و قاريان قرآن بود و بسيارى از قرآن را آموخته بود دستور داد با اسعد ، عازم مدينه شود . اين جوان با ايمان و پُرشور و با تدبير ، مأموريت خود را به خوبى انجام داد . طولى نكشيد كه همه اقشار مدينه ، بخصوص نسل جوان ، دعوت او را پذيرفتند و مسلمان شدند و نخستين نماز جمعه در مدينه ، به امامت او اقامه گرديد . ابن اثير مىگويد : گفته مىشود : او نخستين كسى بود كه در مدينه ، نماز جمعه برگزار كرد و اسيد بن حُضَير و سعد بن مُعاذ ، به دست او مسلمان شدند و همين براى او ، افتخار و نشانى بزرگ در اسلام است . 5434 . إعلام الورى : و مصعب ، بر اسعد بن زراره وارد مىشد و هر روز از خانه بيرون مىرفت و در اطراف مجالس خزرجيان مىچرخيد و آنان را به اسلام فرا مىخواند و جوانان ، دعوت او را اجابت مىكردند . ب جوانى بيست و يك ساله ، نخستين فرماندار مكّه پس از فتح مكّه ، طولى نكشيد كه جنگ حُنين پيش آمد و به ناچار ، پيامبر خدا و سربازانش بايد از مكّه خارج شده ، به سوى جبهه جنگ مىرفتند . چون مكّه به تازگى از دست مشركان خارج شده بود ، بايد فرماندار لايق و با تدبيرى براى اداره آن تعيين مىشد كه به امور شهر مكّه كه مركز جزيرة العرب و مورد توجّه عموم قبايل و اقشار مختلف مردم بود رسيدگى كند و علاوه بر اين ، جلوى بىنظمىهايى را كه ممكن بود دشمنان به وجود آورند ، بگيرد . پيامبر خدا ، در ميان همه ياران ، جوان 21 ساله‌اى را به نام " عَتّاب بن اسيد " ، براى اين مسئوليت بزرگ برگزيد و براى وى ، فرمان صادر كرد . در اين باره ، آمده است : پيامبر خدا ، عَتّاب بن اسيد را در 21 سالگى به فرماندارى مكّه گماشت و دستور داد با مردم ، نماز جماعت بخواند . او نخستين فرماندهى است كه پس از فتح مكّه ، در آن جا نماز جماعت به جاى آورد .