محمد الريشهري
477
حكمت نامهء پيامبر اعظم ص (فارسى)
مىفرستيم " . از نام " شافى " درباره خداى متعال ، هر دو معنا اراده مىشود ؛ بلكه آن سان كه در حديث وارد شده : " هيچ بهبودبخشى جز خدا نيست " . بديهى است كه شفابخش ، خداست و انحصار اين صفت به او ، به معناى نفى اسباب در نظام آفرينش نيست ؛ بلكه قرآن كريم ، وسيلهاى براى درمان بيمارىهاى روحى و عقلى است ، « 1 » و دعا و دارو ، وسيلهاى براى درمان بيمارىهاى جسمى هستند و در هر دو مورد ، سببسازِ سببها خداى متعال است . قرآن " اى مردم ! به يقين ، براى شما از جانب پروردگارتان اندرزى ، و درمانى براى آنچه در سينههاست ، و رهنمود و رحمتى براى گروندگان [ به خدا ] آمده است " . " و ما آنچه را براى مؤمنان ، مايه درمان و رحمت است ، از قرآن نازل مىكنيم ؛ و [ لى ] ستمگران را جز زيان نمىافزايد " . " و چون بيمار شوم ، او مرا درمان مىبخشد " . " سپس از همه ميوهها بخور ، و راههاى پروردگارت را فرمانبُردارانه ، بپوى . [ آن گاه ] از درون [ شكم ] آن ، شهدى كه به رنگهاى گوناگون است ، بيرون مىآيد . در آن ، براى مردم ، درمانى است . راستى در اين [ زندگى زنبوران ] براى مردمى كه مىانديشند ، نشانه [ ى قدرت الهى ] است " . حديث 1324 . پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله در دعا : از تو درخواست مىكنم ، اى تمام كننده كارها ، و اى شفابخش سينهها . . . ! 1325 . پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله در دعاى فرج : اى فراوان كننده نعمتها ، اى از ميان بَرنده درد ، اى شفابخش بيمارىها !
--> ( 1 ) البته چنانكه در شمارى از احاديث آمده درمان برخى از بيمارىهاى جسمى نيز به وسيله قرآن ، امكانپذير است .