الشيخ محمد علي الگرامي
271
استفتائات ( 1382 ش ) ( فارسى )
نرگس ) و همسر دوم بنام زيور كه 2 سال است مرحوم شده و فرزندانش ( مهدى و امير ) . در حال حاضر از فوت پدرم 14 سال مىگذرد و همسر اول و فرزندانش به خاطر مرحوميت از ارث كار را به دادگاه سپردند و در نهايت حكم دادگاه را در فروش كل اموال و تقسيم آن بين كليه وراث را اخذ نمودند . ولى اينجانب به خاطر ازبين نرفتن روابط خانواده جلوى حكم را گرفتم و با صحبت با كليه وراث ، اموال را به صورت مسالمتآميز بين خودمان تقسيم و موافقنامه را همگى امضاء كرديم ( حدود 3 سال پيش ) و الان كه از وراث خواستم به محضر برويم براى انتقال اموال فرزندان همسر دوم مخالفت كردند . با توجه به موارد فوق از حضرتعالى خواهش بسيار دارم كه اين بنده حقير را راهنمايى بفرماييد كه چكارى انجام دهم كه اولا رضايت مادر خود كه همان همسر اول مىباشد جلب نمايم ، و ديگر اينكه دنيا و آخرتم تباه نشود . ارزش تقريبى اموال به شرح ذيل مىباشد . 1 - مغازه چهل ميليون تومان 2 - خانه كرج بيست و پنج ميليون تومان 3 - خانه روستا ده ميليون تومان و زمين مزروعى پانصد هزار تومان . التماس دعا دارم و منتظر پاسخ جنابعالى هستم . نرگس . . . جواب : بسمه تعالى 1 - مغازه بايد قيمت شده ثلث آن در خيرات براى پدر صرف شود و اگر مصرف معينى را در وصيت ذكر كرده به همان مصرف برسد . دو ثلث ديگر بين همه ورّاث از همسر اول و دوم و خود همسران هر كدام كه هنگام موت پدر زنده بودهاند تقسيم شود . همسران از اعيانى مىبرند ، و نه از زمين . 2 - منزل كرج طبق فروش قطعى زمان حيات متعلق به زيور و