الشيخ محمد علي الگرامي
238
استفتائات ( 1382 ش ) ( فارسى )
66 مبلغ اجاره به حساب دادگسترى واريز مىشد و ورثه موجر اقدام به شكايت كردند و دادگاه رأى به نفع ورثهء موجر داد و حكم تخليه صادر شد و لازم به ذكر است كه در قولنامه ذكر شده است كه بعد از 5 سال تخليه بشود با توجه به اين مطلب كه از سال 45 تا 59 كه صاحب ملك زنده بوده است حكم به تخليه نكرده بوده است در حال حاضر با توجه به مبلغى كه مستأجر به عنوان سرقفلى پرداخت نموده بايد ملك را تخليه كند يا خير تكليف چيست ؟ جواب : بسمه تعالى 1 - سرقفلى كه در سال 45 خريدارى شده است ملك خريدار مىباشد و اگر بخواهند ملك را از شما بگيرند بايد وجه سرقفلى را به قيمت روز بشما بدهند . در صورتى كه حق سرقفلى داشته باشيد و گرنه قيمت سيمكشى و مانند آن ، به نسبت . سؤال 242 : بسمه تعالى محضر . . . سلام عليكم با عرض سلام و خسته نباشيد مسألهاى شرعى دارم : 1 - قطعه باغى سى و سه سال قبل خريدارى شده است . صاحب باغ قبل از فروش مرده بوده است ، پسرش و زنش باغ را فروختهاند . پدر اينها اين باغ را به دخترش داده بوده است و اين دختر در حين فروش باغ 7 يا 8 ساله بوده بالاخره صغير بوده است . خريدار 6 سال قبل در تاريخ 1379 به صورت رسمى از ثبت اسناد و املاك سند رسمى و قانونى گرفته است او با توجه به اينكه ثبت اسناد قبل از دادن سند رسمى به خريدار - چندين ماه در روزنامه رسمى كشور اعلام مىكند - و خريدار در حين دريافت سند - دختر مذكور كبيره بوده است . و از طرفى مادر دختر ميگويد در آن زمان ما چيزى نداشتيم