الشيخ محمد آصف المحسني
385
انوار هدايت (تفسير قرآن كريم) (فارسى)
مىكنند . يكمقدارى كمكه انفاق كرد ، بعد بخل ورزيده و از انفاق نمودن امساك نمود ، يعنى به انفاق خود تداوم نمىبخشيد . تشويق به نيكوكارى « أَ عِنْدَهُ عِلْمُ الْغَيْبِ فَهُوَ يَرى » آيا او علم غيب دارد و مىبيند كه گناهان اورا كسى ديگر بدوش مىگيرد ؟ يا اينكه خدا گناهان او را در قيامت مىبخشد ؟ ! چرا نمىخواهد انفاق كند ؟ چرا براى آخرت خود ذخيرهى را نمىاندوزد ؟ ! انفاق و بخشش براى انسان بسيار مفيد است ، حتى اگر انسان پولدار هم نباشد ، مىتواند به اندازه توان خود در راه خدا انفاق كند . « وَ مَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّهُ » « 1 » هركس به اندازه آنچه كه خدا به او رزق داده است چيزى را انفاق كند . يعنى در هر شرايطىكه انسان قرار داشته باشد ، نبايد از انفاق دورى كند . انسان بايد به اندازه توان خود به فقرا ، به مساكين و رحم و خويشاوندان خود انفاق نمايد ، در امور خيريه و كارهاى عام المنفعة نيز بايد سهم بگيرد ، انسان مىتواند به حد توان خود با انجمنهاى قابل اعتماد ، براى كمك به يتيمان ، بيوهزنان ، فقرا ، نابينايان ، مريضان و معلولين ، همكارى و كمك نمايد ، نبايد انسان از انفاق كوتاهى و غفلت كند . كسانىكه پولدار هستند ، بايد زياد انفاق كنند ؛ اما كسانىكه پول ندارند ، يا فقير هستند ، به اندازه يك افغانى را هم اگر توان دارند ، بايد كمك و انفاق نمايند . هركس به اندازه استعداد و توانايى خود در راه خدا انفاق كند و او از همه چيز
--> ( 1 ) - طلاق / آيه 7