الشيخ محمد آصف المحسني
379
انوار هدايت (تفسير قرآن كريم) (فارسى)
ازما ، جانم فداى سلامت ! اين كار صحيح نيست ، بايد درست جواب سلام را بدهد . اگر كسى بگويد ، سلام عليكم ، بايد در جوابش بگويد ، عليك السلام ، تا جواب سلام را درست ادا كرده باشد . همين تكبر و بزرگ نمايى در جواب سلام ، خودش گناه است . سلام دادن كارى بسيار خوب است و بايد كوچكها به بزرگترها سلام بدهند ، بزرگها به كوچكها سلام بدهند . لازم نيست هميشه كوچكترها به بزرگترها سلام بدهند ؛ بلكه بزرگترها هم مىتوانند به كوچكترها سلام بدهند . اين فرهنگ بايد در بين مردم رايج شود . خيلى خوب است كه همه در سلام كردن بر همديگر سبقت بگيرند . مىگويد : كسىكه سلام مىدهد ، هفتاد ثواب را كسب مىكند ؛ اما كسىكه جواب سلام را مىدهد يك ثواب را كسب مىنمايد . گاهى دونفر بر يكديگر سلام مىكنند . هردو مىگويند : سلام عليكم ، دراينصورت بر هردو واجب است كه جواب سلام يكديگر را بدهند . بحث ما مربوط به سلام نبود ؛ ولى اتفاق افتاد كه مقدارى در مورد آن نيز صحبت كنيم . بحث در اينجا بود كه گناهان بردو قسم است ، خود همين موضوع كه جواب سلام را توسط تكان دادن سر و يا حركت دست بدهيم . ترك واجب مىشود ، ترك واجب را همهى ما مىدانيم كه حرام است . كسانى هستند كه گناه كبيره انجام نمىدهند ؛ اماّ عادت كردهاند ، جواب سلام را درست ادا نمىكنند ، با تكان دادن سر اكتفا مىكنند . در اينصورت ، كار حرام انجام داده است و گناه صغيره گفته مىشود . خداوند جل جلاله آن را مىبخشد . ؛ ولى اگر تكرار شود سه مرتبه ، همين گناه صغيره ، خود بهخود به گناه كبيره مبدل مىشود . يعنى اصرار نمودن بر گناهان صغيره خود بهخود به گناه كبيره تبديل مىشود و در قيامت عقاب دارد .