الشيخ محمد آصف المحسني

369

انوار هدايت (تفسير قرآن كريم) (فارسى)

انسانى از نبوغ فكرى و زكاوت باطنى آن‌ها است يا از پستى و خبث باطنى آنان نشأت مىگيرد ؟ اين عده در واقع بدتر از حيوانات‌اند ، آنان روباه صفت ، با مكارى و نيرنگ بر سر مردم كلاه مىگذارند ، مال مردم را به دروغ و قسم ناحق مىگيرند ، بيت المال ملت را دزدى مىكنند ، علاوه بر معاش خود كه از دولت مىگيرند ، از مردم فقير رشوت نيز مىگيرند ! اين صفت ضد انسانى نه تنها افتخار نيست كه بدترين جنايت و بدترين خيانت و رذالت است . از هر طريقىكه انسان مال حرام را جمع كند يا به ناحق بگيرد ، پستى و بىلياقتى او را نشان مىدهد . رشوت گرفتن ، كلاه بردارى ، دزدى از خزانه ملت ، اختلاس و ده‌ها مورد ديگرى كه امروز وجود دارد ، همه‌ى اين‌ها كار حرام است ، اين‌ها جز سرافگندگى هيچ افتخارى ندارد ، مشركين قريش كه درعصر جاهليت زندگى مىكردند ، بيشتر از اين‌عده خود را به پستى وذلت گرفتار نكرده بودند ، عمل‌كرد اين‌عده با عمل‌كرد مشركين و كفار عصر جاهليت هيچ فرقى ندارد ، بايد انسان امروزى خجالت بكشد كه كار عصر جاهليت را در عصر علم و عصر فضاء انجام مىدهد ، مشركين جاهل بودند ، انسان‌هاى امروزى كه ادعاى عصر ارتباطات و عصر علم را دارند چرا عمل عصر جاهليت را انجام مىدهند ؟ . عبرت از رهبر هندوها بنا براين ، انسان امروزى بايد به حال خود گريه كند . ما كه ادعاى مسلمانى هم داريم و دين اسلام نيز بهترين و جامع ترين دين آسمانى براى بشريت است . چرا عمل‌هاى ما پست‌ترين ، زشت‌ترين و شرم آور ترين عمل‌ها باشد ؟ . گاندى رهبر