الشيخ محمد آصف المحسني
341
انوار هدايت (تفسير قرآن كريم) (فارسى)
« إِنْ هِىَ إِلا أَسْمَاءٌ سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ إِنْ يتَّبِعُونَ إِلا الظَّنَّ وَمَا تَهْوَى الأنْفُسُ وَلَقَدْ جَاءَهُمْ مِنْ رَبّهِمُ الْهُدَى » اينها همان نامهاى است كه شما و پدران تان گذاشتيد ، در حالىكه هيچ حجتى از طرف خدا در آنها وجود ندارد . خدا هرگز چنين حكمى را نمىكند كه شما بتهاى خود را بپرستيد . شما مقام انسانيت را پايين آورديد ! اين شايسته مقام انسانى نيست كه چوب را با دستهاى خود تراشيده و سپس آن را به عنوان سرپرست خود پرستش كنيد ، شما فقط از روى گمان و هواهاى نفس خود بتها را مىپرستيد . « وَ لَقَدْ جاءَهُمْ مِنْ رَبِّهِمُ الْهُدى » تا وقتىكه پيغمبر بين شما نبود عذر و بهانهاى داشتيد ؛ اماّ اكنون چه مىخواهيد ؟ آيا اكنون از جانب خدا براى شما بينات فرستاده نشده است ؟ خدا آخرين پيغمبر خود براى هدايت شما فرستاده است . بالاترين مقام انبياء حضرت محمد مصطفى صلى الله عليه و آله و سلم را براى رهنمايى شما فرستاده است ، همه چيز را براى شما بيان نمود ، از طرق مختلف شما را ارشاد فرموده است ، مشركين و كافرين را از عقاب و عذاب آخرت ترسانيد و به آنان هشدار داد ، ولى شما همچنان به لجبازى خود پافشارى مىكنيد . مشكل عمومى بتپرستى مسئله بتپرستى در طول تاريخ يك مشكلهى بسيار مهمى براى انبياء عليهم السلام بوده است . انبياء هميشه به اين مشكل گرفتار بودند . انبياء مردم را به يكتا پرستى دعوت مىكردند . مردم مىگفتند : كجاست آن خدايىكه يگانه است و