الشيخ الأميني ( مترجم : جمعي از مترجمين )

391

الغدير ( فارسي )

از مطر ورّاق ، از شهر بن حوشب ، از ابى هريره ، كه گفت : هر كس روز هجدهم ذى حجه روزه بدارد براى او ( ثواب ) روزهء شصت ماه نوشته مىشود ، و آن روز غدير خم است هنگامى كه پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله دست على بن ابى طالب را گرفت و فرمود : « الست ولىّ المؤمنين » يعنى آيا من ولى مؤمنين نيستم ؟ گفتند بلى يا رسول اللَّه ، هستى ، فرمود : « من كنت مولاه فعليّ مولاه » پس از آن عمر بن خطاب گفت : به به براى تو اى پسر ابى طالب گرديدى مولاى من و مولاى هر مسلم ، پس از آن خداوند ( اين آيه را ) نازل فرمود : * ( الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ . . ) * « و كسى كه روز بيست و هفتم رجب را روزه بدارد براى او ( ثواب ) روزهء شصت ماه نوشته مىشود ، و آن اولين روزى است كه جبرئيل عليه السّلام بر محمّد صلى اللَّه عليه و آله برسالت نازل شد . و اين روايت را بطريق ديگر از على بن سعيد رملى روايت نموده ، و عاصمى در « زين الفتى » آورده كه : خبر داد ما را محمّد بن ابى زكريا ، باخبار ابو اسمعيل ابن محمّد فقيه ، از ابو محمّد يحيى بن محمّد علوى حسينى ، از ابراهيم بن محمّد عامى ، از حبشون بن موسى بغدادى ، و او بحديث على بن سعيد شامى و او بحديث ضمره ، از شوذب ، تا آخر سند و متن مذكور بدون ذكر روزهء رجب . و روايت مزبور را ، ابن مغازلى شافعى در مناقبش از ابى بكر ، احمد بن طاوان آورده كه گفت : خبر داد ما را ، ابو الحسين احمد بن حسين بن سمّاك ، بحديث ابو محمّد جعفر بن محمّد بن نصير خلدى ، بحديث على بن سعيد رملى . تا آخر سند و متن مذكور . و سبط ابن جوزى در تذكره اش ص 18 و خطيب خوارزمى در مناقبش ص 94 از طريق حافظ بيهقى از حافظ حاكم نيشابورى ابن البيع صاحب « المستدرك » از ابى يعلى زبيرى ، از ابى جعفر احمد بن عبد اللَّه بزاز ، از على بن سعيد رملى . تا آخر ، و شيخ الاسلام حموينى در « فرايد السمطين » در باب سيزدهم از طريق بيهقى روايت مزبور را ذكر نموده‌اند .