السيد محمد حسين الطهراني
361
الله شناسى (فارسى)
ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ . « 1 » و ازآنجائىكه صاحب اين عقيدهء فاسده نتوانسته است به درستى مسألهء كيفيّت ربط حادث را به قديم ادراك كند و قادر نبوده است با تحليل علمىِ صحيح با بحث و برهان آن را دريابد ، لهذا در اين راههاى سخت به گِل فرومانده و در تاريكيها و ظلمات دهشتزا و مطالب مطرودهء دور افتاده ، اندر افتاده است . و امّا معتقدات وى همانطور كه ما اجمالًا ذكر نموديم ، از فاحشترين اباطيل و أضاليل است ، و غلطهاى او زياده از آنست كه بر شمرده گردد . و براى رسيدن به بطلان معتقدات او وجوه كثيرهاى است كه اينك مجال بيان آن را نداريم . و آية الله مجتهد كبير سيّد اسماعيل نورى طَبَرى رحمة الله عليه در كتاب خود « كِفايَة المُوحِّدين » در مجلّد اوّل از آن بطور تحقيق ذكر نموده است . و امّا آنچه را كه از ائمّهء اطهار عليهم السّلام در بعضى اخبار وارد شده است كه ما اسماء حسنى هستيم ، يا مراد از نماز در كتاب خدا ما مىباشيم ، يا ما
--> ( 1 ) صدر آيه 79 ، از سورهء 3 : آل عمران ، و بقيهء آيه با آيه بعد از آن ازاينقرار است : وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ * وَ لا يَأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلائِكَةَ وَ النَّبِيِّينَ أَرْباباً أَ يَأْمُرُكُمْ بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ . « چنين حقّى براى هيچ بشرى نيست كه خداوند به او كتاب و حكم و نبوّت را داده باشد و سپس وى به مردم بگويد : شما بجاى خداوند ، بندگان من باشيد ! و ليكن شما عالمان تربيتكننده - و يا عالمان منسوب به حضرت ربّ العزّة - باشيد بواسطهء اينكه شما تعليم كتاب خدا را مىدهيد و بواسطهء آنكه به علم و دراست اشتغال داريد . و آن بشرى كه به او كتاب الهى داده شده است شما را امر نمىكند كه فرشتگان سماوى و پيامبران خداوندى را بجاى خدا ولىّ و صاحب اختيار و معبود خود بگيريد ! آيا پس از آنكه شما اسلام را برگزيدهايد ، او به شما چنين امرى به كفر مىنمايد ! ؟ »