الميرزا جواد التبريزي
300
استفتائات جديد (1385ش) (فارسى)
( 1337 ) - آيا ضمن عقد وكالت ، موكّل مىتواند وكيل را وصى بعد از مرگ خود قرار دهد تا وكيل نسبت به برداشت ديون خود از محل اموال وى اقدام نمايد ؟ [ جواب ] باسمه تعالى ؛ ضميمه كردن وصايت به وكالت مانعى ندارد ، و الله العالم . ( 1338 ) موصى در وصيت خود ، وصى و ناظر برگزيده ، لكن ناظر دخالت نمىكند و وكيل هم نمىگيرد ، آيا وصى به تنهايى مىتواند عمل كند يا بايد حاكم شرع را ناظر قرار دهد ؟ [ جواب ] باسمه تعالى ؛ حاكم شرع ناظر تعيين مىنمايد ، و تصرف وصى بدون آن جايز نيست ، و الله العالم . ( 1339 ) شخصى وصيت مىكند كه : بدنم را در سردخانه نگذاريد ، ولى طبق مقررات گاهى لازم است پزشك قانونى ببيند ، و ممكن است يك شب در سردخانه بماند ، آيا اين وصيت نافذ است ؟ [ جواب ] باسمه تعالى ؛ اگر ناچار به مخالفت وصيت نباشند ، به آن عمل نمايند ، و الله العالم . ( 1340 ) مادر شهيدى وصيت مىكند سهم او را كه مثلًا 400 هزار تومان است ، صرف كار خير كنند ، وصى مىتواند آن مبلغ را در صندوق قرض الحسنه گذاشته و پس از او به نام فرزند او و نسل اندر نسل در آنجا بماند ؟ [ جواب ] باسمه تعالى ؛ مبلغ مزبور چنانچه از اموال مادر شهيد باشد ، در صورتى كه زايد بر ثلث نباشد ، بايد در خيرات صرف شود ؛ و اگر مال شهيد باشد ، وصيت مادر نسبت به آن اعتبار ندارد ، و الله العالم . ( 1341 ) شخصى وصيت مىكند : از ثلث مالم خانهاى براى عيالم بخريد ، ولى ورثه كوتاهى كردند نخريدند و وصى هم مرد ، حال آيا قيمت خانه در ملك آن زن قرار مىگيرد تا فقط ورثهء زن - كه ورثهء او غير از ورثهء شوهر است - ارث ببرند يا در ملك شوهر باقى است كه ورثهء شوهر ارث ببرند ؟ [ جواب ] باسمه تعالى ؛ اين وصيت عهديه است ، و چون عمل نشده است ، ملك وارث شوهر است ، و ورثهء زن حقى ندارند ، و الله العالم .