الميرزا جواد التبريزي
292
استفتائات جديد (1385ش) (فارسى)
مصالحه ( 1309 ) - بخاطر معاملهاى از شخصى پولى دريافت نمودم ، و بعد از شمردن متوجه شدم زيادى دارد ، به صاحب پول اطلاع دادم او مبلغ كمتر از اضافه را گفت اضافه داده ، و از طرفى احتمال مىدهم آن اضافه از من باشد چون با پولهايم مخلوط شده بود ، تكليف چيست ؟ [ جواب ] باسمه تعالى ؛ چنانچه اطمينان دارد پول اضافى همهء آن مال طرف معامله است ولى از مقدار آن اطلاع ندارد ، بايد همهء پول اضافى را به وى بپردازد ؛ و اگر اطمينان ندارد ، حكم مال خودش را دارد ؛ و چنانچه نسبت به مقدارى از پول اطمينان و در بقيه اطمينان ندارد كه مال طرف باشد ، هر مقدار حكم خودش را كه در بالا گفته شد دارد ، و بهتر است با وى مصالحه كند ، و الله العالم . ( 1310 ) اگر ملكى را با شخصى مصالحه نمود و در ضمن عقد شرط نمود كه منافع ملك مصالحه شده را خرج عزادارى نمايد ، آيا بعد از فوت شخص متصالح ورثهء او ملزم به رعايت شرط مزبور هستند ؟ [ جواب ] باسمه تعالى ؛ تابع شرط است ؛ چنانچه فقط با شخص متصالح بوده ، بر ورثه چيزى نيست ؛ و چنانچه شرط شده كه منافع صرف روضهخوانى بشود ، در اين صورت حبس بر جهت است و بر ورثه لازم است منافع را صرف روضهخوانى بكنند ، و الله العالم .