الميرزا جواد التبريزي
238
استفتائات جديد (1385ش) (فارسى)
[ جواب ] باسمه تعالى ؛ اگر معاملهء دوم در معاملهء اول شرط نشده باشد ، اشكالى ندارد ، و الله العالم . ( 1131 ) شخصى كه از مغازهاش جنسى را بدون تحويل به مشترى مىفروشد ، سپس همان جنس را به صورت نسيه به مدت سر ماه خود برمىدارد ، چگونه است ؟ [ جواب ] باسمه تعالى ؛ اگر معامله تعلق گرفته باشد به جنسى كه از قبيل مكيل و موزون است ، بايد قبض بدهد بعد خودش خريدارى كند ، و الله العالم . ( 1132 ) احتراماً ملكى را ابتياع نمودم و پس از تخليه و پرداخت كليهء وجوه ، آن منزل مذكور را تحويل گرفتم ، بعد از گذشت يك ماه كه ملك مذكور را تصرف نمودم به يكى از دوستان محترم عرض كردم كه ملكى هست يك ميليون تومان زير نظر معمار در صورتى كه تمايل داريد مىتوانيد شريك شويد ، ايشان فرمودند : باشد ، البته نه وجهى پرداخت نمودند و نه داد دادوستدى صورت گرفت ، پس از گذشت حدود يك ماه ايشان مبلغ يك ميليون و سيصد هزار تومان بعنوان سهم الشراكه على الحساب به اين جانب پرداخت كرد ، ملك مذكور را عند الله بيعش از يك ميليون تومان زير قيمت معمار محاسبه كردم و نصف سهم الشراكهء ايشان را به وى اعلام نمودم و ايشان پذيرفت و مقرر گرديد تتمهء باقى را نيز پرداخت نمايد ، پس از چندى با مذاكرهاى كه با ايشان به عمل آمد مقرر گرديد ملك مورد نظر به مبلغ چهار ميليون تومان واگذار شود و اين كار نيز با موافقت ايشان صورت پذيرفت ، مبلغ يك ميليون تومان به ايشان از قيمت فروش پرداخت گرديد و مقرر گرديد حسابهاى فيما بين رسيدگى و تتمهء آن پرداخت شود ، پس از چند روز ايشان اظهار داشتند كه بايستى شما ملك را به قيمت خريد خود در روز اول يعنى رأس المال محاسبه نموده و به قيمت روز نيز شما ملك را تقبّل نمائيد ، تكليف چيست ؟