الشيخ فاضل اللنكراني
461
جامع المسائل (فارسى)
سؤال 1757 : در ميان پزشكان متخصص دو نظريه در رابطه با دستگاه درونى رحم ) D . U . I ( وجود دارد : الف - ممانعت از انعقاد نطفه مىكند . ب - بعد از انعقاد نطفه موجب دفع نطفه مىگردد . در فرض سؤال ، تكليف در دو مورد زير چيست ؟ الف - استفاده از آن در صورت شك بين دو نظريه . ب - استفاده از آن در صورت تبعيت نظريه ( ب ) . جواب : الف - در صورت شك مانعى ندارد . مگر اين كه موجب عقيم شدن دائمى شود . ب - اگر بدانند كه موجب دفع نطفه مىشود جايز نيست . سؤال 1758 : تكليف عقيم كردن بانوان كه در زايمانهاى قبلى فرزندان ناقص الخلقه و يا داراى بيمارى ارثى ( جسمى و روانى ) به دنيا آوردهاند چيست ؟ جواب : صرف ناقص الخلقه بودن نوزاد قبلى يا بيمارى ارثى مجوز عقيم كردن نمىشود . بلى اگر محرز باشد كه زايمانهاى بعدى ملازم با عسر و حرج شديد و غير قابل تحمل است ، مانعى ندارد . سؤال 1759 : بستن لولههاى رحم منجر به قطع حاملگى مىشود و ايجاد زمينه براى امكان آبستنى مجدد ، مستلزم عمل جراحى ميكروسكوپيك و دقيق است كه در مراكز مجهز امكانپذير است ، و شانس حاملگى مجدد در بهترين مراكز دنيا در حدود 50 % مىباشد . با در نظر گرفتن شرايط فوق ، آيا بستن لولههاى رحم در بانوان سالم مجاز است ؟ جواب : در فرض سؤال ، چنين مواردى حكم عقيم شدن دائمى محسوب مىشود و جايز نيست . سؤال 1760 : در مورد بيمارانى كه حاملگى براى آنان خطر جانى دارد و امكان بهبود وضع جسمى و روانى آنان از نظر مساعد شدن حاملگى در آينده هم وجود ندارد . به عبارت ديگر : ضرورتهاى پزشكى ايجاب مىكند هيچگاه يا حتى الامكان حامله نشوند ، آيا قطع دائم حاملگى جايز است ؟ جواب : در فرض سؤال ، مانعى ندارد . سؤال 1761 : آيا سقط درمانى در مورد مادرانى كه بيمارى پيشرفتهاى دارند و ادامهء حاملگى