الشيخ فاضل اللنكراني
400
جامع المسائل (فارسى)
سؤال 1517 : بعد از عقد و قبل از دخول متوجه شدم كه دخترى به صورت مادرزادى يك پستان ندارد ، من از ازدواج امتناع كردم و مىخواهم نكاح را فسخ كنم ، اما او راضى نبوده و نيمى از مهر خود را مىخواهد ، آيا من مىتوانم نكاح را فسخ كنم ؟ جواب : مورد مزبور از موارد فسخ نيست . زيرا كه در عقد شرط نشده و به صورت توصيف هم نيامده و از عيوب مجوّز فسخ هم نمىباشد . و اگر او را طلاق دهيد بايد نصف مهر او را بدهيد . سؤال 1518 : دخترى به عقد كسى در آمده است . پس از عقد معلوم شده داراى عيبى است كه مانع از دخول است و شوهر فورا و بدون هيچ گونه تصرفى نكاح را فسخ كرده ، آيا به زن مهر تعلّق مىگيرد ؟ جواب : در فرض سؤال ، مهريه ساقط است و دختر حق ندارد . سؤال 1519 : زن و شوهرى سه سال است با يكديگر ازدواج نموده و اولادى ندارند . با مراجعهء به دكتر معلوم شده است كه زوجه عقيم است و به احتمال يك درصد با عمل جراحى امكان دارد صاحب فرزند شود . اگر زوج بخواهد به واسطهء عقيم بودن زن ، اين عقد را به هم بزند ، آيا مىتواند يا خير ؟ و آيا عقيم بودن از جملهء عيوبى است كه موجب فسخ نكاح مىشود يا نه ؟ با اين وصف در مورد مهر چگونه عمل مىشود ، تمام مهر را زوجه مىبرد يا خير ؟ جواب : عقيم بودن از عيوب موجب خيار براى مرد نيست . بلى اگر بخواهد مىتواند زن را طلاق دهد و اگر طلاق قبل از دخول باشد ، بايد نصف مهر را بپردازد . و اگر بعد از دخول باشد ، بايد تمام مهر را بپردازد . سؤال 1520 : دخترى به عقد مردى درآمده است . و پس از مدتى معلوم شده خانوادهء دختر دچار عقب افتادگى ذهنى و بيماريهايى مانند انحراف چشم تا حدّ كورى و سنگينى گوش تا حدّ كرى هستند و دختر قبلا دچار سكته شده ، آيا چنين عيوبى موجب فسخ است ؟ جواب : عيوبى كه موجب فسخ عقد مىشود در توضيح المسائل ، مسأله 2448 بيان شده است . اما عيوبى كه در سؤال ذكر شده ، در صورتى موجب حق فسخ عقد است كه در ضمن عقد شرط عدم عيب خاص يا مطلق عيب بشود . يا زوجه