محمد جواد مغنية ( مترجم : احمد مقدسى )
290
اين است وهابيت . . . ( هذي هي الوهابية ) ( فارسى )
سحر وهابيها به سحر و ساحرى اعتقاد داشته و ياد گرفتن آن به شرطى كه انسان كافر نشود و بسوى گناهان بزرگى چون قرار دادن قرآن در جاى ناپاك و مانند آن كشيده نشود ، بسيار آسان است ما در يكى از فصلهاى گذشته تحت عنوان « شيعه و مناجات در كنار قبور ائمه اطهار عليهم السّلام « 1 » مقايسهاى بين اين دو نوع طرز فكر به عمل آورديم ، اكنون نيز در اثبات اعتقاد عميق آنان به سحر و ساحرى گزيدهاى از مطالب كتاب صنعانى را به عنوان نمونه نقل مىكنيم . صنعانى مىنويسد : « در احاديث ثابت شده است كه : شياطين و اجنه به صورتهاى گوناگون مانند مار و اژدهها درمىآيند و اين يك امر مسلّم و قطعى است كه در عالم واقع صورت گرفته است ، پس شياطين همان مارهايى هستند كه انسان آنها را در دست جادوگران مشاهده مىكند و اين كار از راه سحر تحقق مىيابد و آن برچند نوع است و ياد گرفتنش چندان مشكل نيست و مهمترين راه رسيدن به آن ، كفر به خدا و اهانت به قرآن و غيره است . پس كارهاى خارق العادهاى كه به نظر انسان بسيار شگفتانگيز مىآيد و بهدست شعبدهبازان انجام مىگيرد نبايد مورد غفلت باشد چون سحر را اثرى بس شگرف است و ساحران به واسطه آن ماهيت اشيا را
--> - او نازل شده و كسىكه قرآن در مذمت و سرزنش او فرود آمده ، ممكن نيست و اينكار به اعتقاد خردمندان ، ظلم محسوب مىشود و عملى زشت و ناپسند است . ( 1 ) . نگاه كنيد به فقرة الشيعه و المناجاة عند قبور الائمة .