محمد جواد مغنية ( مترجم : احمد مقدسى )
279
اين است وهابيت . . . ( هذي هي الوهابية ) ( فارسى )
مىباشد و از طرفى اگر شرايط اجتهاد فراهم نباشد انسان از فهميدن نص هم عاجز خواهد بود و چگونه ممكن است اجتهاد كند ؟ « 1 »
--> ( 1 ) . اهل سنت از قرن چهارم هجرى باب اجتهاد را بسته ، به مذاهب چهارگانه خويش اكتفا نمودند ، و پيوسته تا به امروز بسته مانده است ولى اخيرا برخى از علماى اهل سنت مثل شيخ محمد عبده ، شيخ مراغى و حضرت شيخ شلتوت از شيوخ الازهر به فتح باب اجتهاد ، دعوت نمودند . در فرقه اماميه ، باب اجتهاد به روى هركس كه صلاحيت و شايستگى آنرا داشته باشد ، كاملا باز است . اهل سنت اجازه دادهاند كسى كه احكام شرعى را نمىداند از عالمى كه فوت كرده است تقليد كند ولى اغلب اماميه معتقدند كه اينكار جايز نيست . آقاى محسن الامين در جزء اول اعيان الشيعه مىگويد : بستن باب اجتهاد ، ما دامى كه اهل سنت به اين آراء و نظرات عمل مىكنند ، بيشتر به صلاح است زيرا عمل كردن به اين آراء موجب تعدد اقوال و رواج اختلاف و نزاع مىشود اما فتح باب آن در نزد شيعه ، اختلاف و مجادلهاى درپى ندارد . زيرا سندهاى احكام نزد آنها اساس معين و مشخصى دارد . آقاى محسن الامين فراموش كرد كه فتح باب اجتهاد در نزد شيعه ، به بسيارى از شيعيان ، اين جرأت و جسارت را داده كه به آن كذب و افترا ببندند . ابن حزم مىگويد براى جلوگيرى و ممانعت از تقليد ، دو راه وجود دارد : 1 - ادله كسانى را كه معتقد به تقليد هستند پس از بيان آن ، رد كنيم . 2 - به قرآن استدلال كنيم . او در خصوص مورد اول گفته است : برخى از آنها - كه از هيچ يك اسمى نبرده است - به اين آيه به عنوان حجت استناد كردهاند : « وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ ؛ توبه : 122 » : و قوم خود را - وقتى بهسوى آنان بازگشتند - بيم دهند . -