محمد جواد مغنية ( مترجم : احمد مقدسى )
256
اين است وهابيت . . . ( هذي هي الوهابية ) ( فارسى )
--> - شيخ مفيد تأكيد مىكند پوشيده نيست كه اعمال انسان در مقايسه با اعمال ديگر يا در مقايسه با ثواب آنها ، سنجيده مىشود . و در واقع اعمال انسان در مقايسه با ايمان سنجيده مىشود . او معتقد است كه دائما غلبه با ايمان فرد است . فرد مؤمنى كه به دليل گناهان صغيره و كبيره آمرزيده نشده ، گناهكار از دنيا مىرود ، به واسطه شفاعت پيامبر و ائمه از جاودانگى در آتش نجات مىيابد . به همين دليل او مىگويد : ولايت و دوستى ائمه از عناصر مهم ايمان است و مسلمانانى كه حقوق اهل بيت عليهم السّلام را انكار مىكنند ، كافر محسوب مىشوند . غير ممكن است كه انسان دوستدار واقعى ائمه باشد ولى ايمانش از حيث نكات اساسى ولايت ناقص باشد جبرگرايان فرقه اماميه ، به عقيده شيخ مفيد ، كافر محسوب مىشوند . رجوع كنيد به اوائل المقالات : 75 و 90 ، الفصول المهمّة : 282 ، الاصول الخمسة قاسم بن ابراهيم معروف به رسى ( در ضمن مجموع رسائل العدل و التوحيد ) : 627 . اما بنى نوبخت معتقدند كه بسيارى از كسانىكه مطيع و فرمانبردار خداوند سبحان هستند ، پاداش خود را در همين دنيا مىگيرند و در آخرت ، هيچ نصيب و بهرهاى ندارند . بنابراين شيخ مفيد مىگويد : اكثر مرجئه و گروهى از اماميه با من هم عقيدهاند كه خداوند بزرگ ، بخشى از پاداش عدهاى از انسانهاى مطيع و فرمانبردار را در اين دنيا به آنها مىدهد و درست نيست كه اجر و پاداش آنها را بهطور كامل در همين دنيا به آنها بدهد زيرا بايد جزا و پاداش افراد مطيع ، ادامه پيدا كند . و برخى از كسانى را كه بهخاطر مخالفت ، مستحق كيفر هستند ، اندكى و يا بهطور كامل در اين دنيا مجازات مىكند . زيرا انسان در قبال هر معصيت و گناهى كه مرتكب مىشود ، سزاوار عذاب ابدى نيست . نگاه كنيد به مصادر پيشين . اما شريف مرتضى مىگويد : هيچ دليل عقلى مبنى بر دوام و استمرار پاداش و كيفر وجود ندارد و در اين مورد بايد به احاديث و روايات مراجعه كرد . رجوع كنيد به جمل العلم و العمل : 37 ، و رسائل المرتضى : 3 / 17 . -