محمد جواد مغنية ( مترجم : احمد مقدسى )
228
اين است وهابيت . . . ( هذي هي الوهابية ) ( فارسى )
زندگى است و به حكم عقل محكوم مىباشد پس همچنانكه كافر قلمداد كردن مسلمان ايده و عملى فاسد است بالا بردن مقام انسان تا خدايى داراى مفسده بيشترى خواهد بود و تنها راه سعادت ، در پيش گرفتن روش اعتدال است . 4 - وهابىها تخريب قبور ائمه عليهم السّلام را واجب مىدانند اما قيام برضد زمامدار ستمگر را حرام و پيروى و اطاعت از او را لازم « 1 » .
--> ( 1 ) . باقلانى مىگويد : پيشوا و رهبر ، به سبب انحراف و گمراهى و غصب ظالمانه اموال و پايمال كردن حقوق و اجرا نكردن حدود ، بر كنار نمىشود . و نبايد عليه او قيام كرد بلكه بايد او را پند و اندرز داد و ترسانيد . و اگر به معصيت خدا فرامىخواند ، نبايد از او اطاعت كرد . نگاه كنيد به التمهيد : 181 . طحاوى مىگويد : ما اعتقادى به قيام عليه رهبران و زمامداران نداريم ، گرچه ستمگر و ظالم باشند و آنها را نفرين نمىكنيم و از آنان سرپيچى نمىنماييم . و اطاعت و فرمانبردارى از آنها را ما دامى كه به معصيت و گناه امر نكنند ، همچون اطاعت از خداوند واجب مىدانيم و دعا مىكنيم كه صحيح و سالم باشند . نگاه كنيد به متن شرح العقيدة الطحاوية : 379 . او مىگويد : حج و جهاد به واسطه اولوالامر مسلمانان ، به پيش مىرود - چه نيكوكار باشند و چه ظالم - تا اينكه قيامت برپا شود . و هيچچيز آن دو را باطل نمىكند و كم نمىنمايد . نگاه كنيد به مصدر پيشين : 387 . تفتازانى مىگويد : پيشوا و رهبر ، با انحراف و سرپيچى از فرمان خداوند متعال و ستم به بندگان خدا عزل نمىشود . بعد از خلفاى راشدين ، فسق و انحراف بروز يافته و ظلم و ستم رهبران و امرا ، رواج پيدا كرده بود . در حالى كه گذشتگان مطيع آنها بودند و به اذن آنان ، نماز جمعه و اعياد را برگزار مىكردند و اعتقادى به طغيان عليه آنان نداشتند . -