محمد جواد مغنية ( مترجم : احمد مقدسى )

215

اين است وهابيت . . . ( هذي هي الوهابية ) ( فارسى )

انسان راضى نيست كسى او را به قبول دين و عقيده‌اى مجبور سازد همين طور نبايد كسى را به پذيرش دين و عقيده خود مجبور كند . به طورىكه خداوند عالم كه آفريدگار انسان است او را به اطاعت و عبادت خود مجبور نمىسازد تا آنجا كه در قرآن مىفرمايد : « وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ » « 1 » يعنى : اگر خدا مىخواست كفار نمىتوانستند آن كارها را انجام دهند پس آنها را با افكارشان واگذاريد . و اگر اين آيه را همراه با آيات « لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ . . . » « 2 » و « لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ » « 3 » و « وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقاتِلُونَكُمْ » « 4 » بياوريم و مجموعه اين آيات و آيات مشابه را روى هم بگذاريم روى اين اصل كه برخى از آيات قرآن بعض ديگر را تفسير مىكند چنين نتيجه‌اى مىگيريم كه اسلام آئين صلح و مسالمت است و جز با كسانىكه از در ستيز و جنگ درمىآيند ، به نبرد نمىپردازد . و نيز معناى حديثى كه پيامبر فرمودند : « امرت ان اقاتل الناس ، حتى يقولوا لا إله الا اللّه . . . » من تا سر حدّ توحيد مأمور جنگ با مردم هستم اين است كه پيامبر با مردمى كه مفسده‌جو و فتنه‌انگيز بودند مىجنگيد و در قرآن نيز اين معنى مورد تأكيد است در آنجا كه مىفرمايد : « وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا

--> ( 1 ) . سوره انعام : 112 . ( 2 ) . سوره بقره : 256 . ( 3 ) . سوره غاشيه : 22 . ( 4 ) . سوره بقره : 190 .