السيد الخميني

64

استفتائات امام خمينى ( موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 ) ( فارسى )

تومان فروخته و با خريدار قرار نموده كه مخارج ثبت را به صورت نصف بدهند و هزار تومان به فروشنده پرداخت نشده و در بانك به وديعه نگه داشته شده است ؛ در آن موقع ، مخارج ثبت دويست تومان بوده و حالا كه موقع ثبت شده ، مخارج ثبت دو هزار تومان شده است . آيا نصف مبلغ ثبت كه الآن هزار تومان است ، به عهدهء فروشنده مىباشد يا همان صد تومانى كه در موقع معامله قرار شده است ؟ قابل ذكر است كه الآن هم وجه ثبت بالا رفته و هم قيمت منزل . والسلام عليكم ورحمة اللَّه وبركاته بسمه تعالى ، اگر در عهده‌دارى نصف مخارج ثبت ، مبلغ مشخصى معين نشده ، ميزان مصرف وقت ثبت است . [ سؤال 6996 ] 34961742 بسمه تعالى 17 / 3 / 1361 حضور محترم مرجع عالىقدر و رهبر انقلاب اسلامى ، حضرت امام خمينى ، مدّ ظله العالى محترماً به عرض مىرساند : اين‌جانب يكى از خدمتگزاران و همچنين يكى از مأمورين خريد فروشگاه‌هاى زنجيره‌اى خانوادهء شهدا هستم ؛ در موقع خريد جنس از مراكز دولتى و يا شخصى ، به عنوان جنس براى خانوادهء شهدا و جانبازان جنس را مىخريم و فروشنده طى مىكند جنس را مىدهيم به شرط اين‌كه فقط براى خانوادهء شهدا و جانبازان باشد ، و ليكن طبق تصويب هيأت مديرهء فروشگاه‌ها ، كارگران و كارمندان هم استفاده مىكنند ؛ البته روى ضوابط ( حتى بعضى از مراكز مىگويند : شرعاً براى خانوادهء شهدا ) ؛ سؤال از آن مرجع عالىقدر اين است : 1 . آيا اصلًا خريد از اين فروشگاه‌ها - چه كارمند و چه كارگر - براى غير از خانوادهء شهدا جايز است يا خير ؟ آيا هيأت مديره شرعاً اجازهء تعيين استفاده براى كارمندان و كارگران را دارد يا خير ؟ 2 . آيا براى مأمور خريد شرعاً مسئوليتى دارد كه غير از خانوادهء شهدا ، از اين