السيد الخميني
43
استفتائات امام خمينى ( موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 ) ( فارسى )
خرج نمودهام . لكن مالك به عللى - منطقى يا غير منطقى - حاضر به انجام معامله نيست و حاضر است علاوه بر رد پنجاه هزار تومان دريافتى ، پنجاه هزار تومان هم بابت استنكاف از انجام معامله طبق قولنامه بپردازد و تقاضاى تخليه نموده است . چون در اين آپارتمان با خانوادهام به عبادت مىپردازم ، تمنّا دارم نظرتان را راجع به مسائل زير اعلام فرماييد : 1 . آيا با اينكه بقيهء مبلغ را از روز نخست نقداً نگهدارى نمودهام تا پس از تنظيم سند ، به مالك بپردازم ، محل سكونتم غصبى است يا خير ؟ و شرعاً نماز و روزه در آن صحيح است يا خير ؟ 2 . شرعاً مكلف به تخليه مىباشم يا خير ؟ 3 . چنانچه مكلف به تخليه مىباشم ، آيا بابت اين مدت كه آپارتمان را در اختيار دارم شرعاً بايد اجرت المثلى بپردازم يا خير ؟ بسمه تعالى ، 1 و 2 و 3 . اگر معامله تمام شده و شرط خيار براى خريدار يا فروشنده نشده ، حق فسخ معامله را ندارد ؛ مگر اينكه مغبون باشد كه در صورت جهل به آن ، خيار غبن دارد و نماز شما در خانه اشكال ندارد ؛ ولى در صورت تمام نشدن معامله يا اشتراط خيار يا وجود غبن ، كه مىتواند معامله را فسخ كند و در صورت فسخ ، بايد خانه را تخليه كنيد و نماز شما بعد از فسخ ، و در صورت اول مطلقاً حكم نماز در خانهء غصبى را دارد و نسبت به مدتى كه بعد از فسخ و در صورت اول مطلقاً در خانه سكونت كردهايد اجرت المثل بدهكاريد . [ سؤال 6962 ] 4 . دريافت پنجاه هزار تومان ، علاوه بر پنجاه هزار تومان كه پرداختهام ، شرعاً چه حكمى دارد ؟ بسمه تعالى ، اگر به مقتضاى شرط در ضمن عقد يا به رضايت خود ، براى تحصيل رضايت شما به فسخ ، مىدهد اشكال ندارد .