السيد الخميني
37
استفتائات امام خمينى ( موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 ) ( فارسى )
نفروخته است . در اين صورت وظيفهء طرفين چيست ؟ بيان فرماييد . بسمه تعالى ، اگر معامله تمام شده ، حق فسخ ندارد ؛ مگر آنكه در ضمن معامله شرطى شده باشد . [ سؤال 6954 ] 34621821 بسمه تعالى دفتر امام خمينى ، بخش مسائل شرعى با عرض سلام و قدردانى از زحمات شبانه روزى شما براى بهبود جامعهء اسلامى اينجانب 5 / 3 سال پيش يك باب آپارتمان طبق قولنامهء پيوست به مبلغ 000 / 650 تومان معامله نمودم كه از اين مبلغ 000 / 450 تومان آن پرداخت شد و قرار شد مابقى بعد از تبديل به سند پرداخت گردد . مالك با ساختن 2 دستگاه در محل پاركينگ ساختمان كه از نظر قانون مادهء 100 خلاف و حكم تخريب آن صادر گشته ، از دادن سند ممانعت ورزيد . با رسيدگى شهردارى رفع خلاف شد ؛ ليكن مالك با بالا رفتن قيمت خانه ، از گرفتن پايان كار و حضور در محضر جهت تبديل قولنامه به سند رسمى خوددارى مىنمايد . با گذشت 5 / 3 سال از سكونت اينجانب در اين مكان ، مالك اظهار پشيمانى نموده و مىگويد منزل را نمىفروشم ؛ در حالى كه منزل در سال 1358 فروخته شده . با مسألهاى كه در رسالهء حضرت امام ( 2104 ) آمده : « تحويل خانه و زمين و مانند اينها به اين است كه آن را در اختيار خريدار بگذارند كه بتواند در آن تصرف نمايد » . از جنابعالى تقاضاى عاجل دارم اين مسأله را از نظر شرعى به وسيلهء نامه بيان فرموده و خانوادهام را از بلاتكليفى و سرگردانى نجات دهيد . با آرزوى موفقيت بيشتر براى شما . با تقديم احترام بسمه تعالى ، با فرض تمام شدن معامله ، فروشنده بايد به شرايط مقرّره عمل كند و ترقّى قيمت بعد از معامله ، حقى براى فروشنده نمىآورد .