السيد الخميني
119
استفتائات امام خمينى ( موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 ) ( فارسى )
خانه با قولنامههاى متداول مورد معامله قرار گرفته و 63 درصد قيمت تعيين شده ، از طرف خريدار دريافت گرديده ، و لكن مادر و يكى از پسران در موقع نوشتن قولنامه غايب بوده و به آن راضى نبودهاند . آيا اين معامله با آن خصوصيات مذكوره ، لازم و غير قابل فسخ است يا آن دو نفر غايب و ناراضى نسبت به سهم خود مىتوانند معامله را فسخ نمايند ؟ آيا اين جور معامله نسبت به سايرين لازم و غير قابل فسخ است يا خير ؟ بسمه تعالى ، معامله در سهام كسانى كه راضى به آن بودند ، صحيح و لازم است . و در سهام كسانى كه راضى نبودند ، فضولى است و صحت آن موكول به اجازه است . [ سؤال 7084 ] 35636376 بسمه تعالى رياست محترم دفتر رسيدگى به مسائل شرعى مستقر در قم ، حسب الامر رهبر عالىقدر آيت اللَّه العظمى آقاى خمينى ، دام ظله العالى با احترام ؛ به عرض عالى مىرساند : زيد عمارتش را كه با زوجهاش شريك بوده ، بدون اطلاع ضعيفه فروخته و بعداً هم ضعيفه اين معامله را امضا نكرده است . اين معامله شرعاً چه صورت دارد ؟ و ضعيفه نسبت به حق خودش حق فسخ دارد يا نه ؟ توضيح ديگر اينكه در اين معامله خود فروشنده با تخمين كارشناس رسمى مغبون شده ؛ آيا شرعاً حق ادّعاى فسخ دارد يا نه ؟ جواب عنايت فرماييد . والسلام عليكم و على جميع اخواننا المسلمين ورحمة اللَّه وبركاته بسمه تعالى ، در فرض مرقوم ، معامله نسبت به سهم زن فضولى است و موقوف است به اجازه خود زن ، و اگر شرعاً ثابت است كه فروشنده مغبون شده و علم به غبن نداشته ، فروشنده حق فسخ معامله را دارد و چنانچه اختلاف و نزاعى هست بايد در محكمه شرعيه حل شود .