السيد الخميني
103
استفتائات امام خمينى ( موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 ) ( فارسى )
مخارج زياد تبديل به زمينى مشجّر نموده و در سال 1359 آقاى الف زمينهايش مصادره و در اختيار بنياد مسكن قرار مىگيرد و از خريد و فروش املاك خود محروم مىگردد و هم اكنون كه زمينها به علت حفر چاه عميق ، ارزش پيدا كرده ، عدهاى اعلام مىدارند كه املاكى را كه قبلًا فروخته ، بايستى از خريداران بگيريد . در مورد ملك فوق از نظر شرعى اينجانب چه تكليفى دارم ؟ بسمه تعالى ، اگر فروشنده ، مالك شرعى بوده و در زمان فروش ، ممنوع التصرف نبوده ، معامله محكوم به صحت است و اختيار ملك فروخته شده با مشترى است و چنانچه نزاعى در بين باشد به دادگاه مراجعه نمايند . 2 . مقدارى باطرى اتومبيل از بنياد مسكن انصار المهدى ( عج ) مشهد به مسئوليت خود خريدارى شد تا پس از فروش ، اگر منافعى به دست آمد ، براى صندوق قرضالحسنهء انصار المهدى ( عج ) فرش ، ميز و وسايل ضرورى خريدارى شود و به علت نداشتن جا در محل صندوق ، آنها را به طور امانى در گوشهاى از مغازهء مجاور صندوق قرار داده و صاحب مغازه ، باطرىها را به فروش رسانده و پس از فروش ، مبلغى سود عايد گرديده و مغازهدار مربوطه اعلام مىدارد نصف سود براى فروش به من تعلّق مىگيرد ؛ در صورتى كه باطرىها مانع كسب وى نبوده و كم كم به فروش رفته و از پول ، استفاده مىنموده و از طرفى قرارى با وى در اين مورد نشده است و مدتى هم شده كه از وى خواسته شده پول را به صندوق واريز نمايد ، تا كنون امتناع ورزيده ؛ آيا حقى به ايشان تعلق مىگيرد يا خير ؟ بسمه تعالى ، اگر به مغازهدار دستور فروش داده شد و شرط مجّانى بودن كار وى نشده ، مىتواند اجرت المثل را مطالبه نمايد . [ سؤال 7058 ] 35425465 بسمه تعالى 26 / 2 / 1361 با سلام و آرزوى طول عمر براى رهبر كبير انقلاب اسلامى ايران و پيروزى رزمندگان در جبههها بنده در اسفند ماه سال 1359 هنگام بازگشت از سفرى به محل سكونتم - شهر سارى - در جريان قرار گرفتم كه مسكن و شهرسازى تعدادى آپارتمان كه آمادهء تحويل شده است را از طريق قرعهكشى بين متقاضيان واگذار نموده كه من دير رسيده