السيد الخميني

470

استفتائات امام خمينى ( موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 ) ( فارسى )

ناقص شده ، قيمت زمان تلف يا ارش نقص را بايد بپردازيد . و كسى كه وسايل مزبوره به دست او رسيده ، او نيز ضامن است . ج . مقدارى از آن وسايل - بدون استفاده - در اختيار خودم مىباشد كه شامل چند ملحفه و غيره است . آيا مىتوانم آن‌ها را نزد خود نگه‌داشته و بهاى آن را بپردازم ؟ و در اين صورت ، قيمت چه زمانى را ؟ بسمه تعالى ، گذشت كه ضامن هستيد . بايد به مسئولين مربوطه برگردانيد . 3 . اين‌جانب مدتى قبل از طريق بسيج به جبهه اعزام شدم و طى حمله‌اى كه نموديم اوركتى كه همراه داشتم و بسيج سپاه آن را در اختيار من گذاشته بود ، مفقود گرديد و پس از پايان مدت مأموريت ، يكى از برادران آن را پيدا نموده و به اين‌جانب تحويل داد و در حال حاضر اين اوركت در اختيار من است . آيا مىشود آن را براى خودم نگه‌داشته و ثمن آن را به بيت المال بپردازم ؟ و در صورت مثبت بودن ، بهاى آن موقع را يا بهاى كنونى را ؟ بسمه تعالى ، تابع مقررات بسيج است . 4 . تكليف بهره‌اى كه بر روى پول‌هاى سپرده شده به بانك مىآيد چيست ؟ بسمه تعالى ، بهرهء پول ربا و حرام است ؛ گرفتن آن جايز نيست . در خاتمه ، طول عمر و سلامتى كامل رهبر كبير انقلاب ، خمينى كبير را از درگاه خداوند بزرگ خواهانم . [ سؤال 2144 ] 9765332 بسمه تعالى 30 / 9 / 1361 دفتر رهبر و مرجع امت اسلام ، حضرت آيت اللَّه العظمى امام خمينى ، مدّ ظله ضمن ابلاغ تحيّات وافره ، اين‌جانب دانشجو بوده و از سال 1353 تا 1356 تقريباً به مدت سه سال در تهران اقامت داشته‌ام . اما با توجه به عدم آگاهى از فتواى حضرت امام ، مبنى بر قصر نماز مسافر در شهرهاى كبيره ؛ اين‌جانب با قصد ده روز اقامت ، كليه نمازهاى خود را درست خوانده‌ام ؛ لذا خواهشمند است تكليف شخصى اين‌جانب را روشن فرماييد . بسمه تعالى ، نمازهايى كه بر خلاف وظيفه عمل كرده‌ايد بايد قضا شوند . بلى اگر در وقتى نماز خوانده‌ايد كه تهران كبيره نبوده يا شك داريد ، قضا لازم نيست .