السيد الخميني
456
استفتائات امام خمينى ( موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 ) ( فارسى )
ده روز مىمانى و يا ده روز مرخصى گرفته و در محل سكونتت مىمانى ؛ در صورتى كه هيچ يك از اين دو كار برايم مقدور نيست ؛ زيرا مدت هفت ماه است كه مشغول به كار شده و از مرخصىها استفاده كردم و ديگر هيچ مرخصى ندارم كه ده روز در خانه بمانم و از طرفى ، ده روز در محل كار ماندن هم براى كسى مقدور نيست كه براى من باشد ، جز ادارات و جاهايى كه محل خواب و استراحت داشته و اجازهء ماندن نيز به او بدهند . در ضمن برادران پاسدار ما نيز قبلًا دچار همين مشكل شده و نامهاى به دفتر امام نوشته و سؤال را مطرح كرده و جواب كتبى برايشان آمده و بنده نيز آنرا خواندم و مسألهاى برايم مبهم مانده كه منظور از ده روز در يك محل ماندن ، به چه طريق است ؟ يعنى تا چه شعاعى از نظر شرعى مجاز است و مىتوان رفت ؟ آيا من كه محل كارم حدود سه يا چهار كيلومتر با منزلمان فاصله دارد ، در اين مدت مىتوانم صبح سر كار رفته و بعد از ظهر به منزل برگردم يا نه ؟ لطفاً راههاى موجود را توضيح داده و برايم ارسال داريد . بسمه تعالى ، ميزان در وحدت محله ، نظر عرف است و كسى كه قصد دارد هر روزه از محل اقامت تا خارج از حد ترخص آن محله ، خارج شود ، نيت اقامت او صحيح نيست و حكم مسافر دارد . [ سؤال 2125 ] 9591303 بسمه تعالى با سلام به خدمت رهبر كبير انقلاب ، امام امت ، خمينى كبير وشهدا و خانوادهء شهدا . معروض مىدارم كه اينجانب سؤالى دربارهء مسألهء مسافر و وطن اختياركردن داشتم كه تا حالا هرچه تلاش كردهام ، به نتيجه نرسيدهام . براى اينكه بهتر مفهوم شود ، شرح زندگى خود را از وقتى كه به تهران آمدهام شروع مىكنم :