السيد الخميني

442

استفتائات امام خمينى ( موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 ) ( فارسى )

اين‌جانب مدت بيست و هشت سال ساكن تهران بودم و حدود دو سال است كه منزلى در كرج خريدارى نموده و در كرج سكونت دارم و اين‌جانب در نماز و روزه ، شاك هستم و نمىدانم آيا بايد نماز و روزه‌ام را كه در تهران هستم و محل كارم هست ، درست بخوانم و روزه را درست بگيرم يا نه ؟ بسمه تعالى ، اگر تهران ، وطن اصلى شما است يا قصد ماندن دائم در يك محلهء آن كرده‌ايد ، تا اعراض نكرده‌ايد ، در خصوص آن محله ، حكم وطن مترتّب است ؛ ولى اگر وطن نيست يا از كرج به غير آن محله رفت و آمد مىكنيد ، حكم مسافر داريد . [ سؤال 2101 ] 941642 بسمه تعالى دفتر حضرت آيت اللَّه امام خمينى ضمن عرض سلام و با درود به زعيم عالى قدر ، حضرت آيت اللَّه خمينى ، رهبر شيعيان جهان و نايب بر حق امام زمان عليه السلام اين‌جانب سن : 35 سال ، محل تولد : تهران و از اين مدت ، 30 سال در تهران بوده‌ام و پنج سال است كه در گل‌شهر كرج ساكن مىباشم و چون كارمند دولت مىباشم ، ناچاراً بايد حدود 100 كيلومتر هر روز آمد و رفت كنم و چون مرجع تقليدم حضرت امام مىباشد ، خواهشمند است برايم روشن فرماييد وضع نماز و روزه من چگونه است ، با توجه به اين‌كه من از تهران اعراض نكرده‌ام ؟ و اما وضع نماز من : مدتى من نمازم را در تهران شكسته مىخواندم و از آقايى سؤال كردم كه من نمازم را در تهران شكسته مىخوانم ؛ گفتند : اعراض كرده‌اى از تهران ؟ گفتم : نه ؛ گفتند : بايد نمازت را درست بخوانى و مدتى است كه نمازم را در تهران درست مىخوانم . وضع من چطور مىشود ؟ آيا اين مدت بر ذمه‌ام است يا نه ؟ بسمه تعالى ، محل كار اگر داخل محدودهء تهران پيش از بزرگ خارق العاده