السيد الخميني

435

استفتائات امام خمينى ( موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 ) ( فارسى )

2 . در صورت قصر بودن نماز و باطل بودن روزه ، چگونه و در چه صورت مىتوانم در تهران ، نماز كامل بخوانم ؟ و اگر تا پايان عمر در تهران بوده و اجاره‌نشين باشم ، آيا هميشه نمازم قصر است و روزه‌ام باطل ؟ 3 . قضاى روزه‌هاى خورده شده را چگونه بايد گرفت ؟ و آيا كفاره هم دارد ؟ 4 . وضع نماز و روزه‌هاى كاملى را كه در اين مدت - حدود 10 ساله - در تهران انجام داده‌ام چگونه است ؟ بسمه تعالى ، در ورامين كه وطن شما است ، بدون اعراض ، نماز شما تمام است . و در تهران ، بدون قصد توطّن در يك محله يا قصد ده روز در آن ، حكم مسافر داريد . و آنچه بر خلاف وظيفه عمل كرده‌ايد ، بايد قضا شوند . [ سؤال 2089 ] 933717 بسمه تعالى 22 / 3 / 1361 محضر مبارك زعيم عالى قدر و مرجع بزرگ جهان اسلام ، حضرت آيت اللَّه امام خمينى ، رهبر انقلاب و بنيان‌گذار جمهورى اسلامى ايران ، دامت بركاته ، سلام عليكم پس از اهداى سلام و آرزوى سلامتى و موفقيت كامل براى آن مرجع و رهبر عظيم الشأن و نايب بر حق حضرت مهدى ( عج ) از حضور محترمتان استدعا دارم كه راجع به مسأله زير نظرتان را مرقوم بفرماييد : فردى ارتشى هستم كه مدت ده سال در تهران خدمت مىكنم و از بهمن ماه 60 محل سكونت خود را در تهران قرار داده‌ام و خانه‌اى كه محل سكونتم مىباشد ، خانهء سازمانى و استيجارى مىباشد ؛ ولى از وطن اصلى خود كه ورامين مىباشد اعراض ننموده‌ام و اكثر تعطيلات را به ورامين مىروم ؛ مانند پنج‌شنبه و جمعه‌ها و روزهاى تعطيل ؛ و محل كارم تا محل سكونت در تهران كه در بلوار افسريه است ، از حد ترخص بيشتر مىباشد و بايد بگويم كه تا موقعى كه در ارتش خدمت مىكنم - حداقل تا ده سال ديگر - مىتوانم در اين خانه سكونت كنم . لذا خواهشمندم دستور بفرماييد