السيد الخميني
357
استفتاآت ( پائيز 1380 ) ( فارسى )
مدّت دو سال با همسرش قالى بافته ، و با هم نيز مصرف كردهاند ؛ اكنون بعد از فوت پسرم همسرش اجرت كار كرد خويش را از من مىخواهد ، و من به او مىگويم كه تو رضايت داشتى ، و قراردادى با شوهرت نداشتى ، و جز إرث حقّ ديگرى ندارى ، و أثاثيّهء خانم ( اعمّ از فرش و چيزهائى ديگر ) متعلّق به من مىباشد . آيا اين استدلال درست است ؟ ج - زن اگر به دستور شوهر و به قصد اجرت كار كرده حقّ مطالبهء اجرت خود را دارد ، و در غير اين صورت بيش از سهم الإرث حقّ ندارد . س 31 - اين جانب زن شوهردارى هستم ، به لحاظ قلّت حقوق شوهرم و داشتن وام بانكى حقوق ايشان تكاپوى مخارج روزانهء ما را نمىنمايد ، و فعلا إمكان استخدام برايم موجود است . تقاضا دارم إعلام فرمائيد كه آيا از نظر شرعى بلامانع است يا خير ؟ ج - استخدام بلامانع است ، ولى با اجازهء شوهر بايد از منزل خارج شويد . س 32 - زنى در حال عقد ، اشتغال به كارى داشته ، و زوج با آگاهى بر اشتغال او به آن عقد راضى شده ، و شغل وى هم در سند ازدواج قيد گرديده و به امضاء طرفين عقد رسيده است ، و در ضمن عقد هم شرطى بر اينكه شوهر بتواند مانع از كار زن شود نشده است ، مضافا به اينكه شغل زوجه با شئون اجتماعى و شرع مقدّس إسلام مخالفتى ندارد ، آيا زوج مىتواند از ادامهء اشتغال زوجه جلوگيرى نمايد ؟