السيد الخميني
334
استفتاآت ( پائيز 1380 ) ( فارسى )
دادهام ، و تمام مهريّه و نفقهاش را نيز دادهام و رسيد در دست دارم ، و اكنون چهار ماه از تاريخ طلاق مىگذرد . آيا ( بعد از اينكه شرعا عدّهء اين زن تمام شده ) مىشود باز رجوع نمايم ؟ ج - بعد از عدّه ، رجوع جائز نيست . لكن با رضايت زن مىتوانيد مجدّدا او را عقد كنيد . س 59 - چنانچه پدر دخترى پس از طلاق گرفتن دخترش إظهار كند كه « داماد گفت : زنم را مىخواهم » آيا رجوع صدق مىكند يا نه ؟ اگر مادر آن زن بگويد طلاق دختر را به زور گرفتهايم چه صورت دارد ؟ ج - مجرد إظهار پدر دختر دليل بر رجوع نيست ، و ميزان اين است كه شخص واقعا رجوع كرده باشد . و طلاق محكوم به صحّت است مگر اكراهى بودن آن ثابت شود . س 60 - در عقدنامهاى غير از شروط چاپى مندرج حين العقد شرط يا شروط ديگرى بين زوجين منعقد مىگردد ، از آن جمله شرط مىكنند : اگر زوج به زوجه ظرف شش ماه ( از قرار ماهيانه يك هزار تومان ) نفقه نپردازد زوجه به وكالت بلا عزل مىتواند خود را مطلّقه نمايد ، و اين شرط محقّق مىشود ، و طبق شرط مذكور زوجه از دادگاه رأى طلاق مىگيرد ( حال يا با أخذ مهريّه يا بدون آن ) دادگاه هم طبق وكالت سابق با عدم رضايت فعلى زوج حكم طلاق را صادر مىكند و زوجه مطلّقه مىشود ، آيا با اين كيفيّت زوج بدون رضايت زوجه حقّ رجوع به زوجهء مطلّقه را دارد يا خير ؟ ج - اگر طلاق رجعى است مىتواند رجوع كند .