السيد الخميني

313

استفتاآت ( پائيز 1380 ) ( فارسى )

اين قضيّه مىشود به وكيل جناب عالى مراجعه كرد ؟ و اگر آن مرد از حضور امتناع نمايد و نزد وكيل شما حاضر نشود آيا وكيل شما مىتواند در غياب آن مرد حكم نمايد ؟ ج - اختيار طلاق با شوهر است و او را إجبار به طلاق نمىشود كرد ، ولى زن مىتواند - و لو با رجوع به محاكم - مرد را وادار كند كه نفقهء واجبهء او را بپردازد . س 13 - حدود چهار ماه پيش آمادگى خود را در ازدواج ديدم ، با دخترى ازدواج نمودم ( البتّه تا حالا فقط عقد نموده‌ام ) كه در او ضعفهائى هست ، به جاى اينكه با او انس و الفت پيدا كنم روز به روز بىعلاقگى من به او بيشتر مىشود ، و به جائى رسيده كه نمىتوانم خود را به هيچ وجه قانع كنم ، حالا مىخواهم نامزدم را طلاق دهم ، و مىدانم اگر با او ازدواج كنم آيندهء هر دوى ما جز بدبختى و شومى چيز ديگرى نيست ، از شما مىخواهم با توجّه به ضعفهاى ذيل بفرمائيد طلاق دادن و جدا شدن من از نامزدم از نظر شرعى چگونه مىباشد ؟ 1 - ضعيف الجثّة بودن بىاندازه . 2 - نامتناسب بودن اندامها بىاندازه . 3 - ساده‌لوح بودن او . 4 - قبل از انقلاب كه سنّ او هفده يا هيجده سال بوده بىحجاب به مدرسه مىرفته . ج - اگر از جهات دينى إشكالى نداريد خوب است به زندگى مشترك ادامه دهيد ، و به الطاف خداوند متعال اميدوار باشيد ، و امور مزبوره شما را نسبت به آينده مأيوس نسازد . و در هر صورت اختيار طلاق با شوهر است .