السيد الخميني
290
استفتاآت ( پائيز 1380 ) ( فارسى )
س : 28 - دستگاهى كه خواهران براى جلوگيرى از حاملگى استفاده مىكنند چون در رحم گذاشته و مانع انعقاد نطفه مىشود آيا از نظر إسلام إشكالى دارد ؟ و آيا كفّاره دارد يا نه ؟ ج - جلوگيرى اگر موجب عقيم شدن يا نقص عضو يا يكى از محرّمات شرعيّه نشود مانع ندارد ، و بايد با رضايت شوهر باشد . س 29 - اگر بچّهدار شدن براى زن خطر جانى داشته باشد ، آيا مرد مىتواند بالاجبار از زن خود بچّه مطالبه كند ؟ ج - زن نمىتواند شوهر خود را از بچّهدار شدن منع كند ، مگر در صورتى كه با تشخيص دكتر مورد وثوق ، براى او خطر جانى داشته باشد . س 30 - آيا براى زن جائز است عملى انجام دهد كه حامله نشود ، مثلا عمل جرّاحى كند و يا دوائى بخورد ؟ و بر فرض جواز ، فرقى بين دائم و موقّت هست يا خير ؟ ج - چنانچه موجب نقص عضو يا عقيم شدن نباشد مانع ندارد . س 31 - اين جانب متخصّص بيماريهاى زنان مىباشم ، ما قادر هستيم سالم يا ناقص بودن جنين را در داخل شكم تشخيص بدهيم ، در صورت تشخيص ناسالم بودن آن اگر ما جنين را سقط كنيم و اجازه دهيم كه مادر مجدّدا حامله شود و اين أمر چندين بار انجام شود إمكان آوردن نوزاد سالم خيلى زيادتر