السيد الخميني
283
استفتاآت ( پائيز 1380 ) ( فارسى )
س : 7 - جلوگيرى از بچّهدار شدن چه صورتى دارد ؟ آيا جائز مىدانيد يا نه ؟ ج - جلوگيرى زن بدون رضايت شوهر جائز نيست ، ولى اگر مرد جلوگيرى نمايد مانع ندارد ، اگر چه بدون رضايت زن « عزل » « * » مكروه است . س 8 - استفاده از قرصهاى جلوگيرى از باردارى بعد از نزديكى چه صورتى دارد ؟ آيا در حكم سقط جنين است يا نه ؟ چون بعد از اينكه نزديكى شد ، زن اين قرص را مىخورد تا از انعقاد نطفه جلوگيرى شود ( و به تعبير ديگر نطفه را مىكشد ) آيا اين كار از نظر إسلام صحيح و حلال است يا نه ؟ ج - اگر يقين به حمل نداشته باشد مانع ندارد . س 9 - بستن لولههاى رحم براى جلوگيرى از حامله شدن چه صورتى دارد ؟ ج - اگر موجب نازائى دائمى نشود و ضرر به مزاج نرساند و همراه يا مستلزم محرّم خارجى نشود إشكال ندارد . س 10 - همسرم قريب چهار سال است به بيمارى رحمى و زنانگى مبتلى شده ، معالجاتى انجام گرفته ولى بهبودى كامل حاصل نشده است ، و به علّت ضعف جسمى ناشى از بيمارى و به حسب إظهار نظر پزشكان ذىصلاح تحمّل باردارى نخواهد داشت ، و در صورت باردارى جان وى و جنين در مخاطره
--> * - يعنى ريختن « منى » خارج از رحم .