السيد الخميني

503

صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )

پيام [ به شوراى انقلاب و مسئولان دولتى ( عدم ملاقات با نمايندگان امريكا ) ] زمان : 16 آبان 1358 / 16 ذى الحجه 1399 « 1 » مكان : قم موضوع : رد ملاقات نمايندگان اعزامى جيمى كارتر ( رئيس جمهورى امريكا ) مخاطب : شوراى انقلاب اسلامى و مسئولان دولتى از قرار اطلاع نمايندگان ويژهء كارتر در راه ايران هستند و تصميم دارند به قم آمده و با اين جانب ملاقات نمايند . « 2 » لهذا لازم مىدانم متذكر شوم دولت امريكا كه با نگهدارى شاه ، اعلام مخالفت آشكار با ايران را نموده است و از طرفى ديگر آن طور كه گفته شده است سفارت امريكا در ايران محل جاسوسى دشمنان ما عليه نهضت مقدس اسلامى است ، لذا ملاقات با من به هيچ وجه براى نمايندگان ويژه ممكن نيست و علاوه بر اين : 1 - اعضاى شوراى انقلاب اسلامى به هيچ وجه نبايد با آنان ملاقات نمايند . 2 - هيچ يك از مقامات مسئول حق ملاقات با آنان را ندارند . 3 - اگر چنانچه امريكا ، شاه مخلوع - اين دشمن شمارهء يك ملت عزيز ما - را به ايران تحويل دهد و دست از جاسوسى بر ضد نهضت ما بردارد ، راه مذاكره در موضوع بعضى از روابطى كه به نفع ملت است باز مىباشد . روح اللَّه الموسوي الخمينى

--> ( 1 ) - در صحيفهء نور ، تاريخ 17 / 8 / 58 ذكر شده است ولى تاريخ صحيح 16 / 8 / 58 مىباشد . ( 2 ) - پس از تسخير لانهء جاسوسى امريكا توسط دانشجويان مسلمان پيرو خط امام ، جيمى كارتر رئيس جمهورى امريكا ( احتمالًا با هماهنگى عوامل داخلى و بخصوص چند عضو كابينهء دولت موقت « رمزى كلارك » و « ويليام ميلر » را براى ملاقات با امام خمينى به ايران اعزام داشت . نمايندگان اعزامى در حالى كه به تركيه رسيده بودند و خود را براى سفر به ايران آماده مىكردند ، پيام فوق الذكر حضرت امام صادر شد و آنان بدون اخذ نتيجه به امريكا بازگشتند . پيام كوتاه و مختصر حضرت امام بلافاصله در جهان و رسانه‌هاى گروهى بين المللى انعكاس گسترده و كم نظيرى يافت . يادگار حضرت امام آقاى سيد احمد خمينى در اين باره تصريح مىكنند : « حضرت امام به محض اطلاع اعلاميه‌اى صادر فرمودند و در آن اطلاعيه هيأت امريكايى را نپذيرفتند و به همهء اعضاى شوراى انقلاب ، هيأت دولت موقت و ساير مسئولين تذكر دادند كه هيچ كس حق ملاقات با اين هيأت امريكايى را ندارد . نكتهء قابل توجه در اين اعلاميه آن است كه اين تنها اعلاميهء حضرت امام است كه بدون « بسم اللَّه الرحمن الرحيم » است همانند سورهء برائت در قرآن كريم » . مجموعهء آثار يادگار امام ، ج 2 ، ص 41