السيد الخميني
498
صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )
سخنرانى [ در جمع شهردار و كاركنان شهردارى و شركت واحد ( عمران شهرها ) ] زمان : 14 آبان 1358 / 14 ذى الحجه 1399 مكان : قم موضوع : وظيفهء شهردارىها در عمران و آبادى شهرها و توجه به قشر مستضعف حضار : آقاى توسلى ( شهردار تهران ) ، شهرداران و معاونان ، هيأت مديره شركت واحد اتوبوسرانى و كاركنان شهردارى بسم اللَّه الرحمن الرحيم وظيفهء شهردارىها من ميل دارم كه عمل ما يا بيشتر از قولمان باشد يا موافق با قولمان . الآن شهرهاى ايران ، روستاهاى ايران ، حتى شهر تهران ، گرفتار يك كمبودهايى است و بوده است . و اين به عهدهء شهرداريهاست كه با كمك مردم - البته من مىدانم كه خرابيها اين قدر است كه شهردار تنها نمىتواند ، لكن با كمك مردم - اقدام بكنند و شهرهاى خودشان را ، روستاهاى اطراف را آباد كنند . و آنچه كه مهم است اين است كه آن قشر مستضعف بيشتر مورد نظر باشد . در تهران ، آن حاشيههاى اطراف تهران و آن زاغهنشينها و آن چادرنشينهاى اطراف بيشتر مورد نظر باشند تا طرف شمال شهر ، و در شهرهاى ديگر ، روستاهاى ديگر ، توجه به اين قشر مستضعف بيشتر باشد از توجه به قشر مُرفَّه . مع الوصف در رژيم سابق ، اين قشر اصلش مورد عنايت نبود ، و اگر كارى مىكردند براى همان قشر مُرفَّه مىكردند . و لهذا در تهران ، شمال شهر ، يك شهرى است كه غير از جنوب شهر است . اصلًا آن ، يك شهر ديگرى است ، اين هم يك شهر ديگرى . و اين غير مطابق بودن و طبقه به اين شديدى داشتن ، اسباب اين مىشود كه يك وقت خداى نخواسته انفجارى حاصل بشود كه كسى نتواند مهارش كند . شما شهردارهاى محترم بايد توجه كنيد كه امروز شهرهاى ايران و دهات و روستاها ، همه مال خود ملت است ، ديگر مال ديگرى نيست ، تصرف ديگرى نيست . وقتى مال