السيد الخميني
444
صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )
پيدا كنيم ، همان طورى كه آنها از حقشان دفاع مىكنند ، ما هم مثل برادر با آنها همدوش و همرزم خواهيم بود . بيت المقدس بايد به مسلمين برگردد . اسرائيلىها غاصبند . مع الاسف ، من نمىتوانم دوَل عربى را بفهمم كه على رغم تعداد انبوه جمعيت و دارا بودن همه شكل امكانات مادى فراوان ، نمىتوانند حقوق و سرزمينهاى خود را بازگردانده ، از وطن خود دفاع كنند . و اين از جهت اختلافاتى است كه بين آنها وجود دارد . و من اميدوارم كه اختلافات را رفع كنند و حكومتها به مسائل اسلامى توجه داشته باشند و به خواست خدا ، اين مادهء سرطانى « 1 » را از سرزمينهاى خود قطع نمايند . [ به نظر حضرت آيت اللَّه چه كسانى در اخفاى امام موسى صدر نقش داشتهاند ؟ آيا به نظر حضرت عالى ، امام موسى صدر هنوز زندهاند ؟ آيا تصور مىفرماييد كه ايشان به لبنان برگردند يا خير ؟ بين شما و مجلس اعلاى شيعه در لبنان ، چه ارتباطى وجود دارد ؟ ] - راجع به اينكه ايشان را چه كسى مخفى كرده است ، من اطلاعى ندارم . اما راجع به اينكه ايشان زندهاند و برگردند ، اميدوارم كه زنده باشند و برگردند . من به ايشان علاقه دارم و اميدوارم كه به سلامت برگردند و كار خودشان را ادامه دهند . [ ماهيت حكومت جمهورىاى كه مورد نظر حضرت عالى است چيست ؟ و مشخصات آن چگونه است ؟ ] - ماهيت جمهورى اسلامى اين است كه با شرايطى كه اسلام براى حكومت قرار داده است ، با اتكا به آراى عمومى ملت ، حكومت تشكيل شده و مجرى احكام اسلام باشد . [ حضرت آيت اللَّه ، براى مسلمانان به طور اعم و مسلمانان لبنان و مردم فلسطين ، بخصوص پس از وقايع اخير لبنان ، چه پيامى داريد ؟ ] - براى همهء مسلمين ، پيام من اين است كه با دارا بودن تمام امكانات و با جمعيت عظيمى كه مسلمين دارند و با ممالك كثيرى كه تحت سلطه و قدرت آنهاست ، آنها با هم اتحاد كنند . اگر متحد شوند ، هيچ يك از ابرقدرتها ، قدرت اينكه به آنها تجاوز كنند ندارند . تمام
--> ( 1 ) - رژيم اشغالگر قدس .