السيد الخميني

442

صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )

مصاحبه [ با روزنامهء انگليسى آبزرور دربارهء موضع ارتش و رژيم شاه ] زمان : 20 آبان 1357 / 10 ذى الحجه 1398 مكان : پاريس ، نوفل لوشاتو موضوع : موضع ارتش در برابر انقلاب - قانونى نبودن سلسلهء پهلوى مصاحبه‌كننده : خبرنگار روزنامهء انگليسى ابزرور سؤال : [ حضرت آيت اللَّه اخيراً فرموده‌اند كه اميدوارند بدون نياز به جنگ مسلحانه مبارزات كنونى موفقيت‌آميز باشد و هنوز وقت آن نرسيده كه مردم اسلحه به دست بگيرند . آيا در جريانات اخير كه ارتش قدرت را در دست گرفته ، خطر يك جنگ داخلى افزايش پيدا نكرده ؟ يا اين خطر كاهش يافته است ؟ ] جواب : اگر چه ارتش با شدت هر چه تمامتر وارد ميدان شده است ، لكن احتمال اين هست كه همين شدت عمل موجب نزديكى پيروزى ملت باشد . و با اين شدتها نمىشود يك ملت را كه همهء افرادش بپاخاسته‌اند ساكت كرد . و اميد فتح الآن بيشتر است . [ چه اشتباهاتى شاه مرتكب شده كه بايد هر چه زودتر بر طرف شود ؟ ] - اشتباهات شاه يكى دو تا نيست تا بتوانيم الآن ذكر كنيم . لكن در جملهء كلام اينكه از اول كه شاه روى كار آمده است و سلسلهء پهلوى به سلطنت رسيده‌اند قانونى نبوده است و بر خلاف نص قانون اساسى بوده است و تا كنون هم هر چه كرده‌اند خيانت و جنايت بوده است . بنا بر اين آنها بايد بروند . شاه ما را به ورشكستگى سياسى ، اقتصادى ، فرهنگى و نظامى كشانده است . آيا هر يك از اينها كافى نيست كه ملت او را عزل كند ؟ ! . [ موضع و نظر حضرت عالى در مورد مدرنيزه كردن كشور چيست ؟ ] - اين مسأله‌اى است كه وقتى مملكت اسلامى تشكيل شد ، به دست كارشناسان بايد انجام شود . البته نه به اسمى كه شاه ادعا مىكند . [ آيا مذاكرات شما با آقاى سنجابى به عنوان رهبر جبههء ملى موفقيت‌آميز بوده است ؟ ] - مطالبى كه من گفتم آقاى دكتر سنجابى قبول كردند . و بنا بر اين بود كه اعلام كنند . لكن الآن ايشان هم بر اساس آنچه اطلاع رسيده ، گرفتار شده‌اند « 1 »

--> ( 1 ) - آقاى كريم سنجابى پس از ملاقات با امام خمينى در نوفل لوشاتو و بازگشت به كشور ، دستگير و زندانى شد .