السيد الخميني
437
صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )
مصاحبه [ با تلويزيون « ان . بى . سى » امريكا ( ردّ سازش با رژيم شاه و آيندهء انقلاب ) ] زمان : 20 آبان 1357 / 10 ذى الحجه 1398 مكان : پاريس ، نوفل لوشاتو موضوع : عدم امكان مصالحه با شاه - بيان وضعيت حال و آيندهء انقلاب مصاحبهكننده : خبرنگار تلويزيون « ان . بى . سى » امريكا سؤال : [ اين تظاهرات و اعتصابات و پياده رويهاى اعتراضآميز كه در ايران انجام مىشود ، در جهت خدمت به چه اهدافى است ؟ ] جواب : بايد از فريادهايى كه مردم مىكشند اهدافشان را به دست آورد . همه فرياد مىزنند كه : « آزادى ، استقلال ، حكومت اسلامى » ، « مرگ بر سلطنت پهلوى » و . . . اينها اهداف آنان است . [ آيا هيچ شانس مصالحهاى را حضرت آيت اللَّه با شاه امكانپذير مىدانند ؟ ] - خير ؛ شاه ديگر قابليت مصالحه ندارد و جز اينكه برود هيچ چارهاى نيست . [ بعضى از دوَل غربى ادعا مىكنند كه شاه بايستى بماند براى اينكه مخالفينْ برنامهء مشخصى كه بتوانند مملكت را اداره كنند ، ندارند . نظر حضرت عالى چيست ؟ ] - اينها تبليغات طرفداران شاه است كه مىخواهند مملكت در اين هرج و مرجى كه هست باقى باشد و شاه يك حكومت استبدادى غير قانونى بر مردم بكند . ايران رجال برجسته و كارشناسهاى متعهد و مسئول دارد كه ادارهء مملكت را به عهده مىگيرند ، ولى اين ادارهاى كه شاه مىكند كه تمامش مبنى بر خيانت و خسارت ملت است ، هيچ دردى را دوا نمىكند . اصولًا شاه در اين سى و چند سال چه دردى را دوا كرده است ؟ . [ در صورت رفتن شاه ، چه نقشى را حضرت آيت اللَّه در حكومت آينده براى خود در نظر دارند ؟ ] - من براى خودم نقشى جز هدايت ملت و حكومت بر عهده نمىگيرم . [ نظر شما دربارهء اين ترس و نگرانى در ميان امريكايىها كه اگر شاه برود يا خلع شود ، جريان نفت به غرب قطع خواهد شد چيست ؟ ] - اين هم يكى از تبليغات شاه و طرفداران اوست . ما با برقرارى حكومت اسلامى ،