السيد الخميني

433

صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )

مصاحبه [ با مجلهء امريكايى « نيوزورلدريپورت » دربارهء روابط ايران و امريكا ] زمان : 19 آبان 1357 / 9 ذى الحجه 1398 مكان : پاريس ، نوفل لوشاتو موضوع : نوع رابطهء انقلاب اسلامى با امريكا مصاحبه‌كننده : خبرنگار مجلهء امريكايى نيوزورلدرپورت سؤال : [ اگر شاه سرنگون شود ، نقشى را كه ايالات متحده خواهد داشت چه خواهد بود ؟ ] جواب : آنچه را كه ما از امريكا انتظار داريم اين است كه به مصالح ملت و استقلال مملكت ما احترام بگذارد و از دخالت در امور ما خوددارى كند . [ در صورت دخالت روسيه ، آيا شما از اثرات سياسى آن بيمناك نيستيد ؟ ] - ما در راه كسب آزادى و استقلال از هيچ قدرتى نمىهراسيم و در صورت دخالت روسها ، روش ما همان خواهد بود كه با ديگران داريم . [ تحت حكومت جديد ، آيا ايران به تجهيزات پيچيده و گرانبهاى نظامىاى كه شاه اكنون از امريكا مىخرد ، نيازى خواهد داشت ؟ ] - ما با خريد اسلحه كه حاصلى براى مردم فقير كشورمان ندارد مخالفيم . نه در گذشته نياز داشته‌ايم و نه در آينده نيازى خواهيم داشت . [ به نظر شما چرا امريكا مىكوشد كه شاه را بر تخت شاهى نگاه دارد ؟ ] - چون در غارت مخازن كشور ما و تأسيس پايگاههاى نظامى در نقاط مختلف مملكت ، شاه دست نشانده‌اى مطيع و تسليم است . [ آيا شما تمايلى به فروش نفت به امريكا داريد ؟ ] - ما نفت خود را به امريكا و ساير مشتريان مىفروشيم ، اما نه به شكلى كه اكنون عمل مىشود و كاملًا به ضرر ملت است ، بلكه بر اساس رعايت مصالح ملت خودمان و با حفظ استقلال كشور . [ آيا هيچ احتمال مىرود كه يك انقلاب موفق در ايران ، كشورهاى خليج فارس را نيز تحت تأثير قرار دهد ؟ ]