السيد الخميني
430
صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )
- [ حضرت آيت اللَّه ! شما در برنامههاى خودتان و براى حل مشكلات اقتصادى ، گويا نظر دادهايد كه مىخواهيد بانكها را ببنديد . آيا در شرايط كنونى در اين دوران و وضع اقتصادى ممكن است ما بانكها را ببنديم ؟ ] - چنين مسألهاى اصلًا نبوده است . بنا بر اين سؤال شما اساسى ندارد . [ حضرت آيت اللَّه ، از چندى پيش ، شاه نسبت به بعضى از مخالفين خود نظر مساعدى را نشان داده است . چرا شما نظر موافق شاه را رد كردهايد ؟ و همين طور مىگويند كه شما با آقايان مهندس بازرگان و دكتر سنجابى در اينجا ملاقاتهايى داشته و مذاكراتى كردهايد . نتيجهء مذاكرات چه بوده است ؟ ] - اما مسائلى كه شاه هميشه طرح مىكند و به صورتهاى مختلف در مىآورد ، تمام اينها براى فريب ملت است . ملت كه اكنون رشد پيدا كرده و خيانتها و جنايتهايى كه در اين پنجاه سال در ايران شده ملاحظه كرده است ، خدعهها را نمىپذيرد . و اينكه ما نپذيرفتيم ، براى اينكه ملت نمىپذيرد ما هم نمىپذيريم ، و تمام اينها خدعه است . شاه مىخواهد با اين خدعهها بر تخت سلطنت مستقر شود و بعد از چندى كارهاى خود را و بلكه بدتر از آن را شروع كند . و اما مذاكرات با آقايان بازرگان و سنجابى ، بله اينها آمدند و من مسائل ايران را و مصالح ملت را به آنان گفتهام و آنان هم مخالفتى ابراز نداشتند . [ حضرت آيت اللَّه ، چندى است كه اقليتهاى مذهبى مثل يهوديان ، مسيحيان و زرتشتيان احساس ترس و ناراحتى مىكنند . وضعيت آيندهء آنها را در يك حكومت اسلامى چگونه مىبينيد و چه نظرى داريد ؟ بخصوص كه در كشورهاى غربى اين گونه برخوردها را با اقليتها به عنوان يك نوع نژادپرستى تلقى مىكنند ] - تمام مطالبى كه اخيراً پخش شده ، تبليغاتى است كه شاه بر ضد اين نهضت به راه انداخته است . اسلام نسبت به اين اقليتها احترام قائل است . اين شاه است كه مىخواهد با اين حرفها ، نهضت ما را آلوده كند . بايد غرب متوجه باشد كه اسلام نسبت به اقليتهاى مذهبى بسيار با احترام رفتار مىكند . من بارها گفتهام كه آنان در ايران آزادانه مراسم خود را انجام مىدهند و ما موظفيم از آنان نگهدارى نماييم . [ نظر حضرت آيت اللَّه در مورد روى كار آمدن دولت نظامى جديد و دستگيرى هويدا ، نخست وزير