السيد الخميني
411
صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )
آزادى به طور كامل هست و هر كس مىتواند اظهار عقيدهء خودش را بكند . و اسلام جواب همهء عقايد را به عهده دارد و دولت اسلامى تمام منطقها را با منطق جواب خواهد داد . و اما من هيچ فعاليت در داخل خود دولت ندارم و به همين نحو كه الان هستم ، وقتى هم كه دولت اسلامى تشكيل شود ، نقش هدايت را دارم . [ سياست خارجى جمهورى اسلامى ، خصوصاً در رابطه با ابرقدرتها ، چه خواهد بود ؟ ] - سياست دولت اسلامى ، حفظ استقلال ، آزادى ملت و دولت و كشور و احترام متقابل بعد از استقلال تمام خواهد بود و فرقى بين ابرقدرتها و غير آنها نيست . [ شما نفوذ غرب بخصوص امريكا را مذموم شمردهايد . اين نفوذ چگونه مىتواند محدود شود ؟ ايران به اين ترتيب كنونى به فنون و تكنولوژى غربى وابسته است و غرب هم احتياج مبرمى به نفت خام شما دارد ؟ ] - حكومت اسلامى و خواست ملت ما ، براى همين است كه نفوذ غرب و همهء كشورها را در ايران از بين ببرد . وقتى يك ملت با تمام اقشار آن براى يك هدف قيام كردند ، هيچ نفوذى نمىتواند خلاف آن را تحميل كند . و اما قضيهء نفت ، ما بعد از اينكه استقلال خود را به دست آورديم و نفت در اختيار ما قرار گرفت ، مىخواهيم بر حسب اختيار خودمان نفتمان به فروش رود و ارز گرفته و صرف مصالح كشور كنيم . ما از حيث فروش مضايقهاى نداريم ، ليكن نه مثل فروشى كه الان انجام مىگيرد . [ حضرت آيت اللَّه ، تا چه مدت انتظار خواهيد كشيد كه شاه روى كار باشد و بعد دستور جهاد مسلحانه بدهيد ؟ ] - تا وقتى مأيوس شوم از اينكه به ترتيبى كه در پيش است مقصود ما حاصل نشود . [ براى يكشنبهء آينده در تهران دستور اعتصاب عمومى صادر شده است . آيا اين آغاز يك مبارزهء جدى با دولت نظامى كنونى در ايران است ؟ ] - مبارزه ، به همين شكلى كه هست هميشه جدى بوده ، منتها نوسان داشته است . البته حكومت نظامى و دولت نظامى ، موجب ناآرامى مردم و بيشتر شدن اين اعتصابات و تظاهرات شده است .