السيد الخميني

381

صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )

مصاحبه [ با راديو - تلويزيون ژاپن دربارهء دولت نظامى و دولت آينده ] زمان : 17 آبان 1357 / 7 ذى الحجه 1398 مكان : پاريس ، نوفل لوشاتو موضوع : دولت نظامى - دولت آينده مصاحبه‌كننده : خبرنگار راديو - تلويزيون ژاپن سؤال : [ دولت جديد نظامى در ايران سركار آمده ؛ آيا فكر مىكنيد تغييرى در وضع داده خواهد شد و مانعى براى پيروزى دوستان شما در آنجا خواهد بود ؟ ] جواب : دولت جديد چيز تازه‌اى نياورده ؛ ايران مدتهاست با حكومت نظامى اداره مىشود و حالا هم نخست‌وزير نظامى است و وضع جديدى پيش نمىآيد و مردم به مقاومت خود ادامه مىدهند و شكست دستگاه قطعى تر شده است . [ الآن يك اتحاد جديد بين تمام نيروهاى مخالف ، در ايران به وجود آمده است . از يك طرف ، در رأس مسلمانان شيعه شما هستيد و بخشى هم چپهاى افراطى هستند . آيا فكر نمىكنيد اين امر در آينده ، موجب مشكلات داخلى بشود ؟ ] - خير ، چپها تعداد بسيار قليلى هستند . در ايران سى و پنج ميليون مسلمان هستند كه همه در خيابانها اسلام را داد مىزنند . چه كسانى در مقابل اين سى و پنج ميليون آگاه و معتقد مىتوانند بايستند ؟ ما از اين جهت هيچ مشكلى - كه قابل حل نباشد - نداريم . [ بعد از سقوط شاه ، تصميم شما و نظر شما در مورد دولتهاى آينده چيست ؟ و بخصوص موضع شما راجع به نفت ؟ ] - دولت آينده ، دولت مستقل و بدون اتكا به ساير دوَل است . و برنامه اين است كه نفوذ دولتها و ابرقدرتها را از ايران قطع كنيم و نفت را كه مال ملت است ، در اختيار خود ملت بگذاريم و به كسانى مىفروشيم كه ارز به ما بدهند . ما نمىخواهيم نفت را نگه داريم ؛ ما مىخواهيم نفت را به كسانى كه مشترى هستند بفروشيم و هر مشترى بهترى كه يافتيم به او مىفروشيم ؛ و هر گز اجازه نمىدهيم آهن پاره به جاى پول به ما تحميل كنند .