السيد الخميني
365
صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )
نيست كه كمبود تكنيسين و متخصصين پيدا كنيد ، بخصوص در صنايع نفت ؟ ] - ما دشمن غير ايرانى نيستيم ، ولى كسانى كه بودن آنان را به ضرر ملت بدانيم ، به آنان اجازهء اقامت نمىدهيم . ما به قدر كفايت از نيروى انسانى ماهر برخورداريم . . . [ آيا نمىترسيد كه امريكا ، جمهورى اسلامى را براندازد ؟ و همين طور روسيه ؟ چه اقداماتى براى جلوگيرى از يك چنين احتمالى خواهيد كرد ؟ ] - در حال حاضر نهضت اسلامى ايران عليه شاه ، چيزى كمتر از رويارويى با امريكا و شوروى نيست كه مستقيم و غير مستقيم از او حمايت مىكنند . . . [ در مورد تعويض لحن مطبوعات شوروى در مورد اينكه اوضاع ايران به وضوح به هم خورده ، چه فكر مىكنيد ؟ ] - شوروى با سياستهاى فرصت طلبانهء خود در بسيارى از جاها حيثيت خود را از دست داده است . و او به خيال اين است كه هميشه مىتوان از آب گلآلود استفاده كرد . ما دست سودجويان شوروى را از ايران قطع خواهيم كرد . . . [ نظر شما در مورد دليل امريكا كه مىگويد اگر اوضاع ايران آشفته شود ، شوروى از آن بهرهبردارى مىكند ، تا بتواند راهى به خليج فارس باز كند ، چيست ؟ ] - امريكا سخن متناقض زياد گفته است . چندى پيش بود كه كارتر گفت : مىگويند شوروى در ناآراميهاى ايران دخالت دارد . حرف كارتر صحيح نيست و اگر ايران مستقل باشد ، بر طبق ضوابط ، كنترل خليج فارس را به عهده مىگيرد . . . [ به فرض اينكه خيزش ايرانيان گسترش نيابد و اينكه شاه واقعاً اقدام به آزادى كند و در طى يك رفراندم ايرانيان رأى به ماندن حكومت سلطنتى يا مشروطهء سلطنتى بدهند ، چه خواهيد كرد ؟ ] - انقلاب ايران يك نهضت اسلامى است كه ادامه دارد و با رفتن يا ماندن شاه نيز ادامه دارد . اگر شاه لجاجت كند و كنار نرود ، نهضت همچنان ادامه خواهد داشت . اصولًا حكومت مشروطهء سلطنتى ، مورد تنفر شديد مردم است . از طرفى شاه محال است به مردم ستمديدهء ايران آزادى دهد . آيا تظاهرات و اعتصابات سراسر ايران رفراندمى عليه شاه نيست ؟