السيد الخميني
444
صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )
اقليما « 1 » پس از سلام مىگويد شما زودتر بياييد كه خيلى نبودن شما به ما اثر مىگذارد ؛ و مىگويد شما مبلغ يكصد تومان از احمد بگيريد و بدهيد دخترم . شما مطلب اقليما را عمل كنيد - يعنى هر دو مطلب را . « 2 » اقليم مىگويد : « امانتيها را كه به وسيلهء پسر آقاى حاج شيخ عبدالعلى « 3 » فرستادم ، دخترم نوشته نرسيده است . شما تحقيق كنيد كه رسيده است يا گم شده » . به بچهها سلام برسانيد . به احمد و محترمهء ايشان « 4 » هم . احمد نوشته بود : « بچه بىنهايت بدگل است ؛ « 5 » » شما هم نوشته بوديد شبيه احمد است . جاى دورى نرفته [ ! ] لكن در نامهء دوم بود كه به فاميل مادر رفته است ؛ موجب خوشوقتى است . از سلامت خودتان و سايرين مسرورم كنيد . والسلام عليك . پدر بچهها
--> ( 1 ) - از مستخدمين بيت امام خمينى در نجف . ( 2 ) - آقاى سيد احمد خمينى دربارهء اين بخش از نامهء امام خمينى در حاشيهء نامه توضيح داده است : « امام از قول كارگر منزل كه نامش اقليماست از خانم مىخواهند كه زودتر بيايند ، كه اگر از قول خودشان بگويند ممكن است ايشان تحت فشار روحى قرار گيرند ولى بالاخره دلشان طاقت نمىآورد و در پايين مىگويند كه شما به حرف اقليما گوش دهيد ! » . ( 3 ) - بنا به نوشتهء آقاى سيد احمد خمينى در حاشيهء نامه : « حاج شيخ عبدالعلى قرهى رئيس دفترامام در آن سالها بود . در ذهنم هست كه ايشان دو - سه سال آخر در قم بودند ، و آقاى رضوانى ( شوراى نگهبان ) رئيس دفتر امام در نجف شد » . ( 4 ) - خانم فاطمه طباطبايى ، همسر آقاى سيد احمد خمينى . ( 5 ) - آقاى سيد حسن خمينى .