السيد الخميني
122
صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )
بيانات [ براى رؤساى شهربانى و ساواك قم ( لغو لايحهء انجمنهاى ايالتى و ولايتى ) ] زمان : 20 آذر 1341 / 13 رجب 1382 مكان : قم مناسبت : لغو لايحهء انجمنهاى ايالتى و ولايتى و پيامدهاى آن مخاطب : پرتو ، حسين ( رئيس شهربانى قم ) - بديعى ( رئيس ساواك قم « 1 » ) [ بسم اللَّه الرحمن الرحيم ] اجتناب از تحريك افكار و احساسات مردم دولت و ملت بايستى يكى باشند تا اگر گرفتارى و پيشامدهايى كه براى دولت و مملكت پيش مىآيد ، مردم از دولت پشتيبانى نمايند . با وجود اينكه لايحهء انجمنهاى ايالتى و ولايتى تمام شده و با اصل موضوع توافق گرديده ، ليكن هنوز از گوشه و كنار در جرايد و مجلات و همچنين با سخنرانيها اين موضوع ادامه داشته و با توجه به ختم موضوع ، تعقيب اين بحث به وسيلهء جرايد غير از تحريك اعصاب حاصلى ندارد . افكار و احساسات مردم اين مملكت دو ماه است شلاق خورده و محتاج به آرامش است و نبايستى با گفتن و نوشتن اين مطالب ، مجدداً آنها را تحريك نمود . روحانيون پشتيبان اصلاحات جناب آقاى نخست وزير « 2 » در نطق اخيرى كه ايراد نموده ، فرمودهاند كه ما شروع به اصلاحات نمودهايم ؛ ولى عدهاى مانع اين اصلاحات هستند ؛ اگر نظر ايشان روحانيون و آخوندها هستند ، روحانيون پشتيبان اصلاحات مىباشند . هر آينه دولت كارخانه بسازد و فرهنگ را تقويت نمايد و زراعت را با اصول جديد ترويج دهد و يا در پيشرفت صنعت و طب و بهداشت اقدام نمايد ، ما از دولت پشتيبانى مىكنيم و كمك هم مىنماييم . كدام آخوندى مخالف اين گونه امور اصلاحى است ؟ دولت و مردم نبايستى از يكديگر جدا
--> ( 1 ) - در جريان گفتگو و هشدار امام به نمايندگان اعزامى رژيم شاه جمعى از مراجعين به منزل امام نيز حضور داشتند . ( 2 ) - اسد اللَّه عَلم .