الشيخ ناصر مكارم الشيرازي

411

پيام امام امير المومنين ( ع ) ( فارسى )

خطبهء چهارم و هى من افصح كلامه عليه السّلام و فيها يعظ النّاس و يهديهم من ضلالتهم و يقال : « انّه خطبها بعد قتل طلحة و الزبير » اين خطبه از فصيح‌ترين سخنان على ( ع ) است و در آن مردم را اندرز مىدهد و از گمراهى به سوى هدايت مىبرد و گفته مىشود : « اين خطبه را بعد از ( جنگ جمل و ) كشته شدن طلحه و زبير ايراد فرموده است » . خطبه در يك نگاه اين خطبه چنان كه در عنوان آن آمده ، احتمالا بعد از ماجراى « جنگ جمل » و قتل « طلحه و زبير » ايراد شده است و به طور طبيعى ناظر به پيامدهاى اين جنگ و درسهاى عبرتى است كه مسلمانان مىبايست از آن بياموزند . محورهاى اصلى خطبه را در سه قسمت مىتوان خلاصه كرد : 1 - تصريح به اين واقعيّت كه مردم در ظلمات و تاريكيها به وسيلهء اهل بيت پيامبر ( ص ) هدايت شدند و به مقامات عالى و اوج ترقّى رسيدند و به همين دليل بايد آماده باشند تا نصايح و اندرزهاى آنها را به گوش جان بشنوند . 2 - اشاره به اين كه من پيش‌بينى پيمان‌شكنىها را مىكردم ، ولى نمى خواستم پرده‌ها را كنار بزنم . 3 - در بخش آخر خطبه اشاره به اين نكته مىكند كه امروز جاى پرده‌پوشى